Riçard York, Brett Klark, Con Bellami Foster
Bu yaxınlarda əsas
elmi jurnallardan biri olan "Neyçer" jurnalında dərc edilmiş
"İqtisadi elmə elmi inqilab lazımdır" adlı oçerkdə, ixtisasca fizik
olan, vəkalətə əsasən idarə olunan investisiyalar üzrə şirkətdə analitik
işləyən Jan - Filipp Buşo ritorik sual verdi: "Nəyi iqtisadi nəzəriyyənin
əsas nailiyyəti hesab etmək olar?"
Riçard York – Organization &
Environment jurnalının redaktoru, Oreqona universitetində sosiologiya üzrə
adyunkt-professor.
Brett Klark – Şimali Karolina ştatı
universitetində sosiologiya üzrə baş müəllim. Riçard York və Con Bellami
Foster-lə birlikdə Critique of Intelligent Design: Materialism versus
Creationism from Antiquity to the Present (Monthly Review Press, 2008)
kitabının müəllifi.
Con Bellami Foster – Monthly
Review jurnalının redaktoru, Oreqona universitetində sosiologiya üzrə
professordur. "The Ecological Revolution: Making Peace with the
Planet" (Monthly Review, 2009) kitabının və bir çox başqa əsərlərin
müəllifidir.
Və özü də cavab verdi:
"Yalnız onun böhran barəsində daim qabaqcadan xəbər vermək və qarşısını almaq
qabiliyyətsizliyini". Buşo diqqətini keçən dünya maliyyə böhranında cəmləsə də, o həmçinin meynstrim iqtisadi nəzəriyyənin ətraf mühitə təsirləri haqda baxışlara toxunur. Onlara görə, məsələn, qədim meşələr pula çevrilməli olan işləməyən aktivdir, təmiz hava
və su isə – zənginlər üçün əlçatan olan cah-calal predmetləri. Amerika
iqtisadi nəzəriyyəsində artıq uzun
müddətdir kapitalist status-kvosunu sözsüz qəbul və ,uyğun olaraq, təbiəti
xüsusilə onun istismarı hesabına maksimal qısamüddətli gəlir qazanılması nöqteyi-nəzərindən qiymətləndirən intellektuallar
dominantlıq edirlər. Buradan
çıxan meynstrim iqtisadi nəzəriyyənin qlobal iqtisadi böhranının öhdəsindən
gəlmək və ya hətta onu dərk etmək qabiliyyətsizliyi öz nəticələriylə çox
narahat edir.
Diqqətli
Buşo qeyd edir: "Azad bazara aid edilən hər şeyi bilmək qabiliyyəti və
mükəmməl effektivlik 1950- 60-cı illərin işlərindən irəli gəlir, hansılar ki, əgər
onları kritik qiymətləndirsək, daha çox antikommunist təbliğatı kimi
görünürlər, nəinki həqiqi elm kimi". ABŞ-da
iqtisadi nəzəriyyənin əsasını təşkil edən kapitalist ideologiya iqtisadçıları dünyanın qarşılaşdığı bir çox
böhranları anlamağa qabiliyyətsiz edərək onları
reallıqdan qopardı. Meynstrim iqtisadi nəzəriyyənin əlavə dəyər ölçüsü kimi ÜDM-un sonsuz artımı üzərində dövr
edərək ilişib qalması və insan
rifahına və ekosistemlərin və bioloji növlərin həqiqi dəyərinə
etinasızlıq,həmçinin iqtisadiyyatın fundamental ekoloji əsaslarını aydınlaşdırmaq bacarıqsızlığı ətraf mühitin dağıdılmasını
görməmək istəyindən daha böyük problemə gətirib çıxardı. Əslində problem daha dərindir.
Ortodoksal iqtisadi nəzəriyyə də xidmət etdiyi, "bizdən sonra lap sel
olsun!" – fəlsəfəsinin prinsiplərinə uyğun yaşayan kapitalist sistemi kimi
adekvat ekoloji oriyentirdən başqa istənilən şeyi nəzərdə tutur. Naomi Klyaynın
da qeyd etdiyi kimi, "katastrofik kapitalizmdə" "təhrif
edilmiş" nəsə var.
Möcüzələr
ölkəsində iqtisadçılar
Ortodoksal
və ya neoklassik iqtisadi nəzəriyyənin ekoloji və sosial xərcləri diqqətə almaqda
anadangəlmə qabiliyyətsizliyi, çox güman ki, ən yaxşı ABŞ-da Culian Saymonun
işlərində göstərilmişdir. "Sayens", "Souşial Sayens
Kuoterli" jurnallarındakı
məqalələrdə və müzakirələrdə və 1980-cı ilin əvvəlində dərc edilmiş "Tükənməz
resurs" adlı kitabında o təkid
edirdi
ki, heç bir ciddi ekoloji problem mövcud deyil, ətraf mühit iqtisadiyyatın
inkişafını və ya əhalinin artımını məhdudlaşdıra bilməz və uzunmüddətli
perspektivdə heç bir resurs defisiti gözləmək lazım deyil. Onun misin (kimyəvi
element kimi) digər metallardan alınmış ola bilməsi və yalnız Kainatın
kütləsinin, hətta Yer belə yox, əldə edilən misin miqdarına sərhəd qoyması haqda
biabırçı bəyanatı da məlumdur. O sübut edirdi ki, heç nə ilə sıxışdırılmayan
azad bazar uzaq gələcəkdə fasiləsiz inkişafı təmin edəcək. Bu və digər şübhəli
iddialar Pol Erlixi Saymonu
"möcüzələr ölkəsində iqtisadçı" adlandırmağa vadar etdi.
Kapitalizmin
məddahları bu gün də möcüzələr ölkəsində yaşamağa davam edirlər, çünki yalnız möcüzələr
ölkəsində ətraf mühit problemi ya mövcud deyil, ya da onların fikrincə həm də
insanlığın çoxunun həyat keyfiyyətini yüksəldə biləcək kapitalizm tərəfindən
asanlıqla həll edilə bilər. Danimarka statistiki və politoloqu Born Lomborq
(hal-hazırda Kopenhagen biznes
məktəbinin adyunkt-professoru) “Skeptik ekoloq” (2001-ci il) kitabında envayromentalizmə hücum edərək,
Saymonun bayrağını əlində tutur. Lomborq iddia edirdi ki, məsələn, iqlim
dəyişikliyinin qarşısını almaq cəhdləri daha baha başa gələcək və dəyişikliklərdən
daha çox ziyan gətirəcək. Envayronmentalizmə qarşı səlib yürüşçüsünü gözləməkdən
yorulmuş kütləvi informasiya vasitələrləri dərhal Lomborqun kitabının tərifini göylərə
qaldırdılar. "Skeptik ekoloq"un nəşrindən çox keçməmiş alim-ekoloqlar
kitabda Lomborq tərəfindən təqdim edilən arqumentlərdə və faktlarda xeyli səhv
( onlardan hamısı təsadüfi səhvlər deyildi) tapdılar. "Sayentifik
Amerikan" jurnalının nömrələrindən birində aparıcı alimlərin Lomborqu başdan-ayağa
tənqid edən dörd məqaləsini yerləşdirmişdilər.
Ciddi çatışmazlıqlara görə kitab elmi cəmiyyət tərəfindən rədd edilmişdi.
"Şübhəli ekoloq"un alim-təbiətşünaslar tərəfindən tamamilə qəbul
edilməməsinə baxmayaraq, bütün bunlar görünür,
korporativ kütlə-mediasının gözündə
Lomborqa daha məşhurluq qazandırdı. "İqtisadçı" jurnalı Lomborqun
işini reklam edərək, onu “yaxınlaşan qlobal ekoloji böhran” haqqında
təsəvvürləri dağıdan və “özünü məhv edən kapitalizmə inamı” aradan qaldıran "dövlət
siyasəti məsələləri üzrə ən qiymətli kitablardan biri" elan etdi. "Taym"
jurnalı 2004-cü ildə Lomborqu dünyanın 100 ən nüfuzlu insanı siyahısına daxil
etdi, 2008-ci ildə isə Britaniyanın
"Qardian" jurnalı onu "planeti
xilas edə biləcək 50 insan"dan biri adlandırdı.
2003-cü
ildə Lomborq əsas dünya problemlərinin qiymətləndirilməsi üçün "Kopenhagen
konsensusu" layihəsinə təşəbbüs etdi. Xüsusi surətdə seçilmiş, əsasən
iqtisadiyyat sahəsindən, mütəxəssislərdən ibarət qrup müxtəlif qlobal
prioritetlər üzrə məruzələr təşkil etdi. Onların əsasında səkkiz
"ekspert", bu dəfə yalnız iqtisadçılar, qlobal problemləri
əhəmiyyətinə görə yerləşdirdilər. Bununla belə elan edilmişdi ki, iqtisadçılar
"iqtisadi prioritetləri", yəni ictimai resursları hara yönəltmək
haqda qərarları, təyin edə biləcək yeganə ekspertlərdir. Təəccüblü deyil ki, bu
“ekspertlərin” səkkizi də Lomborqun mövqeyini dəstəkləyərək iqlim dəyişiklikləri
problemini dünya "gündəliyində" sonuncu yerdə yerləşdirdi.
Lomborqun
"Soyudun! Qlobal istiləşmə. Skeptik rəhbərlik" (2007-ci il) kitabı Kioto
protokoluna və istənilən parnik qazlarının tullantılarının əhəmiyyətli
ixtisarına cəhdlərinə frontal hücum oldu. Lomborq üçün hücum nöqtəsi o idi ki,
"qarşıya qoyulmuş bütün əsas iqtisadi modellər tullantıların yalnız kiçik
ixtisarını doğruldurlar". O xüsusilə qlobal istiləşmə üzrə müzakirələrdə
iqtisadçıların əsas nümayəndəsi, Yale
universitetinin tədqiqatçısı Uilyam Nordxausun işlərinə istinad edirdi hansı
ki, parnik qazları tullantılarının istənilən kəskin ixtisarına qarşı çıxır və
bunun əvəzinə, iqtisadi cəhətdən qəbul edilən tədricən azalma uğrunda mübarizə aparır.
İqtisadçılar təbiətşünaslara qarşı
İqtisadçıların
faktiki təyininə görə ətraf mühit problemlərinə skeptik yanaşmalarından
danışmaq artıqdır. Amma digər bütün cəmiyyət üzvlərinin tabe olduğu kapitalist
cəmiyyətinin hakim sinfinin məddahı olaraq iqlim sahəsində siyasətə məhz onlar böyük
təsir göstərirlər. (Sosioloqlar ya sərvət
yığımının cəmiyyətə xas olduğu hədəf kimi tanınmasında iqtisadçılarla həmrəy
olurlar, ya da ümumiyyətlə batlardan çıxarılıblar). Planet mühitinin deqradasiyasının
daha çox narahat etdiyi, amma siyasətə daha az təsirə malik olan təbiətşünaslar
və fiziklər onlardan olduqca
fərqlənirlər.
Meynstrim
iqtisadçılar şəxsi gəliri cəmiyyət üçün künc daşı kimi müdafiə etməyə öyrədiliblər,hətta
insan rifahının və ətraf mühitin artan problemlərinin hesabına belə. Milton
Fridman üçün ətraf mühitin çirklənməsi problem deyildi, çünki, onun həlli sadə
və aydın idi: "Ekoloji dəyərlər, istehlakçı tələbatının istənilən başqa
növü kimi, bazarda öz şəxsi yerini tapa bilər".
İqtisadçılardan
fərqli olaraq təbiətşünaslar öz elmi tədqiqatlarında, bir qayda olaraq,
təbiətin materialist konsepsiyasına söykənirlər və fiziki dünyanın vəziyyətinə
daha ciddi yanaşdıqları hər hansı konkret səviyyəsini tədqiq edirlər. Ona görə
onlar ətraf mühit problemlərinin kiçildilməsində dəfələrlə daha az meyllidirlər.
Qlobal
istiləşmə haqda baxışlara görə iqtisadçılar və təbiətşünaslar arasında münaqişə
Nordxausun məqaləsinin 1993-cü ildə aparıcı təbiət elmləri jurnalı "Sayens"də
nəşr olunmasından sonra daha da qabardı. O iddia edirdi ki, qlobal istiləşmənin
2100-cü ilə qədər davam etməsinə görə dünya ümumi məhsulunun ixtisarı az olacaq
(2100-cü ildə təxminən 1% ). Onun gəldiyi nəticələr təbiət elmlərinin
məlumatlarına tamamilə ziddir. İqlim dəyişiklikləri üzrə BMT-nin
Hökümətlərarası komissiyasının proqnozuna əsasən indiki "heç nəyə
baxmayaraq biznes" prinsipi orta dünya temperaturunun 5,8°S artmasına gətirib çıxara
bilər ki, bu da, alimlərin fikrincə, sivilizasiyada fəlakətə və planetdə
həyatın yox olmasına gətirib çıxaracaq. Nordxaus öz məqaləsində belə nəticəyə gəlir
ki, parnik qazları tullantılarını sabitləşdirmək cəhdləri heç nə etməməkdən
daha pis olardı. Bu "Sayens" jurnalına
Nordxausun analizinin tamamilə cəfəngiyyat olduğunu göstərən bir çox məşhur təbiətşünasların
məktublarının axınına səbəb oldu.
Nəticədə
Nordxaus bir sıra nüfuzlu iqtisadçı və təbiətşünaslar arasında sorğu keçirməklə
və əldə edilmiş nəticələri 1994-cü ildə "Amerikan Sayentist"
jurnalında çap etməklə öz nöqteyi-nəzərini müdafiə etməyə çalışdı. Onun sorğu
üçün seçdiyi iqtisadçılar təsdiq etdilər ki, iqlim dəyişikliyi iqtisadiyyata çox
az təsir göstərəcək. Təbiətşünaslar isə təkid edirdilər ki, nəticələr potensial
faciəli olacaq. Bir fizik bildirirdi ki,
indiki tendensiya ilə sivilizasiyanın tamamilə məhv olması ehtimalı on faiz
təşkil edir, – və belə qiymətləndirilmə bu gün daha çox yayılmışdır. Nordxaus
vurğuladı ki, kimin iqtisadiyyatdan başı çıxır, o gələcəyə optimizmlə baxır. Stenford
universitetinin bioloqu və iqlimşünası Stiven Şnayder ( həm Lomborqun,həm də
Nordxausun aparıcı tənqidçisi) buna etiraz
olaraq ətraf mühitdən anlayan insanın öz gələcəyi barəsində narahat olduğunu
bildirdi. Şnayder müzakirələrə 1997-ci il "Yer Laboratoriyası" kitabında
yekun vurdu: "Ənənəçi iqtisadçıların əksəriyyəti… hesab edir ki, hətta
əgər bu böyük iqlim dəyişikliyi (orta dünya temperaturunun 6°S artımı) baş versə, hansı
ki, öz miqyasına görə buz dövründən buz dövrü aralığına keçidlə eyni mənalıdır,
həm də min il deyil, yüz il ərzində, o zaman dünya iqtisadiyyatına onun təsiri cəmi
bir neçə faiz təşkil edəcək. Əslində, onlar cəmiyyətin təbiətdən demək olar ki,
asılı olmadığını bildirən paradiqmaya şərikdirlər.
Həqiqətən,
ortodoksal iqtisadçılar, bir qayda olaraq, 2100-cü ildə qlobal istiləşmədən
yaranan iqtisadi xərcləri bir neçə faizin səviyyəsində qiymətləndirirlər ki, bu
da həm iqtisadiyyat, həm də iqlim dəyişikliyi üçün çətin ki, realdır. Reallıqda
isə iqlim dəyişiklikləri planetdə canlıların "ali" növlərinin
əksəriyyətini və insan sivilizasiyasının özünü təhlükəyə məruz qoyacaq və yüz
milyonlarla,bəlkə də milyardlarla, insan həyatına başa gələcək.
İqlim
dəyişikliyinə görə insan itkilərinin və ekoloji itkilərin qiymətləndirilməsində
iqtisadi modellərin tutarsızlığı bizi təəccübləndirməməlidir. Burjuaziya
iqtisadi nəzəriyyəsi insan faciələrinə (təbii fəlakətlər haqqında heç demirəm) laqeydlik
təbliğ edir, hansı ki, demək olar ki, "insanın insana vəhşiliyinin"
sinoniminə çevrilmişdir. İqtisadiyyat üzrə İsveç Bankı tərəfindən təsis edilmiş
Nobel mükafatı laureatı və "Kopenhagen konsensusu"nun səkkiz ekspertindən biri Tomas Şellinq belə bir fikirlə məşhurdur ki,
bir halda ki, iqlim dəyişikliklərinin nəticələri əsasən qlobal Cənubun ən kasıb
ölkələrinin payına düşəcək, əsas məsələ budur ki, qlobal Şimalın zəngin
ölkələri bu nəticələrin (Şellinq "Kopenhagen konsensusu"nda dünya
prioritetləri siyahısında iqlim dəyişikliklərini son yerdə yerləşdirirdi) yumşaldılması
üçün nə qədər resurs yönəltməlidir. Burada Qudzon institutu ilə bağlı hadisəni xatırlamamaq
mümkün deyil, hansı ki, 1970-ci illərin əvvəllərində Amazonkada böyük bəndin
tikintisi zamanı institutun mövqeyini tənqidçilərdən biri aşağıdakı qaydada
ifadə etmişdi: "Kimi maraqlandırır ki, suyun səviyyəsinin qalxması bir
neçə tayfanı, hansıların ki, yüksək
ərazilərdə yerləşdiyi güman edilirdi, və ya bir neçə ağac növünü məhv edəcək?" Oxşar
şəkildə Obamanın iqtisadiyyat üzrə baş
məsləhətçisi Lourens Sammers, Ümumdünya bankının aparıcı iqtisadçısı olan zaman
xidməti qeydlərində iddia edirdi: " Zəhərli tullantıların ağırlıq yükünün
ən aşağı maaşlı ölkələrə düşməsini müdafiə edən iqtisadi məntiq qüsursuzdur və biz onunla barışmalıyıq".
Sammersə görə bu ona əsaslanır ki, "ətraf mühitin sağlamlığını məhv edən çirklənməyə
çəkilən xərclərin miqdarı əmək haqqının ilkin payından asılıdır, və xəstəliklərin
və ölüm faizinin artmasıyla bağlıdır. Bu nöqteyi-nəzərdən ətraf mühiti xərclərin ən aşağı olduğu, yəni əmək haqqı səviyyəsinin
ən aşağı olan ölkədə çirkləndirmək lazımdır".
Gələcəyin diskontlaşdırılması
Bu
gün qlobal istiləşmə məsələsində ən nüfuzlu meynstrim iqtisadçılardan biri
hesab edilən və Saymon və Lomborq kimi
simalardan daha yüksəkdə olan Nordxaus "Balans məsələsi: qlobal istiləşmə
üzrə siyasətin bütün variantlarını mülahizə etmək" (2008-ci il) kitabında parnik
qazları tullantılarının yavaş-yavaş azaldılması strategiyasını təklif etdi.
Nordxaus bununla nümayiş etdirdi ki, rütbə və reqaliyaların heyrətləndirici
yığımına baxmayaraq, o da digər meynstrim iqtisadçıları korlayan eyni
ideologiyayla məhdudlanmışdır. Əslində bu ideologiya kapitalizmin resursların
istifadəsi məsələlərinə daha effektiv və, faktiki olaraq, bütün dünya
problemlərinə tam cavab təklif etməsinə inama əsaslanır.
"Balans
məsələsi…" iqtisadiyyat üçün, Nordxaus üçün xarakterik olan modelləşdirmənin mürəkkəb metodlarından
istifadəsi analizinə söykənsə də, qlobal iqlim dəyişikliyinə necə reaksiya
vermək haqqında kifayət qədər standart
fikirlər verir. Nordxaus qəbul edir ki, qlobal iqlim dəyişikliyi – insan
tərəfindən yaradılmış ciddi problemdir, amma iddia edir ki, mühiti karbonla
zəhərləyən enerji mənbələrindən tədricən
imtina etmək lazımdır. Bununla belə, onun yanaşmasının əsas səhvi ondan
ibarətdir ki, təbii mühitin və insan sağlamlığının dəyəri standart iqtisadi
ölçülərlə təyin edilir, hansılar ki, bunun üçün tamamilə əlverişsizdir,
həmçinin səhv bir də ondadır ki, iqtisadiyyatı və əlbəttə ki, bizə məlum dünya
nizamını tamamilə dağıdacaq ekoloji fəlakət imkanı gözdən qaçırılır. Meynstrim
iqtisadi nəzəriyyə üçün tipik olan bu çatışmazlıqlar onun karbontərkibli tullantıların
ixtisarı üzrə lazımi səylərin
qiymətləndirilməsini diskont edən yanaşmasından aydın olur. Kobud şəkildə
desək, Nordxaus hesab edir ki, yaxın gələcəkdə karbon tullantılarının ixtisarı
üçün bir az səy göstərilməsi kifayətdir,
sadəcə zamanla bu səyləri tədricən
artırmaq lazımdır. Bu şəkildə, o yüksək diskontlaşdırma dərəcəsi üçün mübarizə aparır.
Diskontaşdırma
problemi insanların əksəriyyəti (iqtisadçılardan başqa) üçün anlaşılmaz ola
bilər, buna görə ona bir qədər diqqət yetirmək lazımdır. Faktiki olaraq,
diskontlaşdırma - bizim indiki zamana nəzərən gələcəyi necə qiymətləndirməyimizdir
– o dərəcədə ki, belə qiymətləndirmənin rəqəmlə ifadə edilməsi məna daşıyır. Diskontlaşdırma
dərəcəsini mürəkkəb faizə əks asılılıqda işləyən kimi izah etmək olar. Əgər
"mürəkkəb faizin əlavə edilməsi bugünkü investisiyaların gələcəkdə hansı
dəyərdə olacağını göstərirsə, diskontaşdırma gələcək gəlirlərin bugün hansı
dəyərə malik olduğunu müəyyən edir".
Diskontaşdırma dərəcəsinin təyini iki etik məsələylə bağlıdır. Birinci – biz
bugünkü nəsillərə nəzərən (zamana görə diskontaşdırma dərəcəsi) gələcək nəsillərin
rifahını necə qiymətləndiririk. Nordxausun iddia etdiyi kimi, "sıfır diskontlaşdırma
dərəcəsi bildirir ki, bütün nəsil qeyri-müəyyən gələcəkdə eyni hadisələrlə
qarşılaşacaq; müsbət diskontlaşdırma payı bildirir ki, gələcək nəsillərin
rifahı azalacaq və ya yaxın nəsillərlə müqayisədə "diskont ediləcək"".
İnsanlığın 50 il sonra qarşılaşa biləcəyi və 10% diskontlaşma dərəcəsi verilən
fəlakət gələcək dəyərindən 1%-dən az "cari dəyərə" malikdir. İkinci
məsələ – gələcək nəsillər bugün yaşayan nəsillərlə müqayisədə nə qədər varlı
olacaq, və xərcləri indiki zamandan gələcəyə keçirmək lazımdırmı. Əgər biz
qeyri-müəyyən gələcəkdə yüksək templi iqtisadi artımın təxmin ediriksə, çox
güman ki, biz bugün problemlərin həllinə ayrılmalı olan xərclərdən çəkinməyə
çalışacağıq, çünki, hesab edirik ki, gələcək nəsillər bizdən daha varlı olacaq
və bu problemlər ağırlaşsa belə onları həll etmək daha asan olacaq.
Diskontlaşdırma
dərəcəsi məsələsinin ziddiyyəti, envayromentalist baxışların tərəfdarı olan iqtisadçı
Frank Akermanın yazdığı kimi, ondan ibarətdir ki, "əslində bu seçim
məsələsidir: ictimai siyasət üçün münasib olan, bir çox nəsillərin taleyinə
təsir edən, diskontlaşdırma dərəcəsi fərdi bazarın bugünkü qərarlarından və ya
iqtisadi nəzəriyyədən çıxarıla bilməz. Aşağı diskontlaşdırma dərəcəsi gələcək
nəsillər və onların mövcud olma şərtləri üçün həlledici məna kəsb edir. Bu o
deməkdir ki, gələcək nəsillərimizə hörmət etmək və onlara dayanıqlı gələcək qurmaq
üçün etik olaraq sıfır və ya sıfra yaxın
diskontlaşdırma dərəcəsinə malik olmaq lazımdır". Əslində, dayanıqlıq
ideyasının özü gələcək nəsillər üçün ətraf mühitin qorunmasını bildirir.
İqtisadi
artım nəzəriyyəçisi Roy Xarrod 1940-cı illərdə iddia edirdi. ki, gələcəyin "xüsusilə zaman" əsasında diskontlaşdırılması
"xəsisliyin nəzakətli sinonimidir". Yüksək diskontlaşdırma dərəcəsi yüksəkavanslı
xərcli və uzun müddətli xərcləri çıxara biləcək siyasət və layihələrin əksinə
olaraq, siyasət və qısamüddətli gəlirli və uzun müddətli məsrəfli layihələr
üçün xərclərə həvəsləndirir. Bütün bunlar iqlim dəyişikliyi kimi başımızın
üstünü almış təhlükələrlə bağlı sərt önləyici tədbirlər görmək əvəzinə "yaşayarıq
– görərik" və "tələsən təndirə düşər" kimi yanaşmalara imkan
yaradır.
Meynstrim
iqtisadçıların əksəriyyəti kimi, Nordxaus da yüksək diskontlaşdırma dərəcəsini
dəstəkləməklə gələcək nəsillərin indiki nəsillərə nəzərən rifah dəyərini
kiçildir və bu tezisin böyük
şübhəliliyinə baxmayaraq iddia edir ki, gələcək nəsillər daha varlı olacaq. Bu onu
iqlim dəyişikliyiylə mübarizə üçün böyük miqdarda təcili maliyyə yatırımlarının
əlehdarı edir. O karbontərkibli tullantıların tonu üçün $30-50
vergi qoyulmasının və yüzilliyin ortasına qədər məbləğin $85-a qədər artırılmasının
tərəfdarıdır. Qeyd edək ki, $30 vergi
tutulması benzin qallonunun (3,78 l)
qiymətini 7 sent yüksəldərdi. Bu iqlim dəyişikliyiylə mübarizənin,
həmçinin də bəşəriyyətin və ətraf mühitin gələcəyinin Nordxaus üçün nə qədər az
əhəmiyyətli olduğunu göstərir. Amma yenə də Nordxaus 2100-cü il üçün iqlim
dəyişikliklərinə görə dünya ümumi məhsulunun itkilərini ilə bağlı qiymətlərini
tədqiqatlarında ilkin 1%-dən 3%-ə qaldıraraq üç dəfə artırdı. Bununla belə,
yüksək diskontlaşdırma dərəcəsi olduğu halda belə itkilər xərclərlə,hansılar
ki,bugün iqlim dəyişiklikləri ilə istənilən ciddi mübarizə cəhdinə gətirib
çıxara bilərdi və bu da Nordxausu iqlim dəyişikliklərinə qarşı zəif mübarizə
aparmaq mövqeyini müdafiə etməyə vadar etmişdi, müqayisədə əhəmiyyətsiz hesab edilirdi.
Nordxaus
xüsusilə Britaniya hökuməti üçün yazılmış "İqlim dəyişikliklərinin iqtisadiyyatı"(daha
çox Stern İcmalı kimi məşhurdur) işində Dünya Bankının keçmiş baş iqtisadçısı
Nikolas Stern tərəfindən qeyd olunan arqumentlərə etiraz edir. Stern İcmalda karbontərkibli
tullantıların ixtisarı üçün təcili və
əhəmiyyətli miqdarda vəsait ayırmağı müdafiə edir. Stern əksər ortodoksal
iqtisadçıların baxışlarından uzaqlaşır və gələcək nəsillərin rifah dəyərini azaltmağın
və bizim tərəfimizdən doğurulan problemlərin həllini onlara həvalə etməyin etik
cəhətdən bağışlanmaz olduğunu bildirərək aşağı diskontlaşma dərəcəsində təkid
edir. Əgər Nordxaus gələcəyi ildə 6% səviyyəsində diskontlaşdırırsa, Stern – 1,4%
səviyyəsində diskontlaşdırır. Bu o deməkdir ki, Stern üçün bir trilyon dollar
100 ildən sonra bugünkü 247 milyard dollara,
Nordxaus üçün isə 2,5 milyard dollara
bərabərdir. Buna görə Stern karbon tullantılarının hər tonu üçün 300 dollardan
çox vergi qoyulması və XXI əsrin sonuna kimi 1000 dollara qədər artırılması uğrunda
mübarizə aparır. "Uoll Strit Jornal"da dərc edilmiş məqalədə Lomborq Stern
İcmalı-nı “hayküyçü” kimi xarakterizə etmişdi, "Soyudun!.." kitabında
isə onu Nordxaus-un işi ilə müqayisə edərək, "radikal icmal"
adlandırdı.
Reallıqdan
uzaq iqtisadçılar
Anlamaq vacibdir ki, Nordxaus
və Stern arasında göstərdiyimiz
fərq, əsasən, etik xarakter daşıyır.
Onlar iqlim dəyişiklikləri probleminin həllində elmi biliyin roluna dair baxışlarında
fərqlənmirlər, ətraf mühitin dağıdılması yükünün gələcək nəsillərə ötürülməsi qanunauyğunluğunun
qiymətləndirilməsində
fərqlənirlər. Bu ortodoksal neoklassik iqtisadi nəzəriyyə tərəfindən yetişdirilmiş ideologiyanı ifşa edir, hansı ki,
iqtisadi
modelləşdirmədə özünü obyektiv, hətta təbiətşünaslıq metodlarından
istifadə edən kimi təqdim edir. Ancaq, əgər bütün bərabərlikləri və peşəkar jarqonu
kənara qoysaq, məlum olacaq ki, hakim
iqtisadi paradiqma dəyər sisteminə əsaslanır, hansı ki, qısamüddətli kapital
yığımını üstün tutur və indiki
zamanda bütün qalan şeyləri və gələcək üçün tamamilə hər şeyi dəyərdən salır.
Digər meynstrim iqtisadçılar öz elmi korluqlarında
bu və ya digər dərəcədə həm Nordxausa, həm də Sternə yaxındırlar. Nordxaus özü iqtisadi
nəzəriyyə terminlərində karbon tullantılarının artmasının qarşısını almağa
yönəlmiş, onların "optimal trayektoriya" adlandırdıqlarını təklif
edir. O təkid edir ki, iqlimi sahəsində siyasət çərçivəsində karbon tullantılarını
getdikcə sürətlənməklə yavaş templərlə azaltmaq lazımdır. Amma belə yanaşma XXI
əsrin sonunda atmosferdə karbonun dioksidin konsentrasiyasını mütləq təxminən milyonda
700 hesab vahidinə (Rem) gətirib çıxaracaq, hansı ki, sənaye inqilabından
əvvəlki dövrlə müqayisədə dünya ortalama temperaturunu 6°C yüksəldəcək. Mark
Linas bu temperatur səviyyəsini "Altı dərəcə" kitabında Dantenin
"Cəhənnəm"nin ilk altı dairəsiylə müqayisə etdi.
Həqiqətən,
hətta karbon dioksidin yuxarıda göstərilmiş səviyyədən daha aşağı konsentrasiyasında belə – 500 rem (hansı
ki, 3,5°C qlobal istiləşməyə uyğundur), nəticələr həm dünya biomüxtəliflliyi
üçün, həm də insan həyatı üçün fəlakətli olacaq. Karbon di-oksidin
konsetrasiyasının bu səviyyəsində məhvə məhkum edilmiş növlərin miqdarının sadə
qiymətləndirilməsi, NASA nəzdində fəaliyyət göstərən Qoddar kosmik tədqiqatlar
institutunun direktoru Ceyms Xansenə görə, bir milyon təşkil edir. Bundan
başqa, dəniz səviyyəsinin yüksəlməsi, buzlaqların ərinməsi və digər nəticələr
yüz milyonlarla, bəlkə də milyardlarla insana təsir edəcək. Xansen dünyaca
tanınmış iqlimşünas olaraq, hesab edir ki, planetdə faciəli dəyişikliklərin
qarşısının alınması üçün atmosferdə karbon di-oksidin konsentrasiyasını 350 rem
səviyyəsinə qədər azaltmaq lazımdır.
Diqqətəlayiqdir
ki, Lomborq tərəfindən "radikal" və "hayküyçü"
adlandırılmış Stern İcmalı karbon di-oksidin konsentrasiyasını 480 rem
səviyyəsində sabitləşməsini nəzərdə tutur, hansı ki, Nordxausun qəbul etdiyi 700
Rem səviyyəsindən uzaq olsa da, Xansenin və digər əksər aparıcı klimatoloqların
analizinə inansaq, şübhəsiz ki, məhvedici olacaq. Bəs niyə belə yüksək ölçü götürülür?
Birmənalı
cavabı Stern İcmalı-nın özü verir, hansı ki, iddia edir ki, keçmiş təcrübəyə əsasən
karbon tullantılarının 1% -dən çox istənilən orta illik ixtisarı sənaye
ölkələrində iqtisadi artıma əhəmiyyətli dərəcədə mənfi təsirə malik idi. Və ya,
Stern İcmalın-da bildirildiyi kimi, "resessiya dövrü istisna olmaqla
istənilən dövrdə tullantıların illik 1%-dən
çox miqdarının sürətli ixtisarını təmin etmək çətindir". Beləliklə, karbon
di-oksidin konsentrasiyasının məqsədi qlobal ətraf mühitin, bioloji növlərin müdafiəsi
və insan sivilizasiyasının sabitliyinin təminatı tələbiylə təyin edilmir, üzən kapitalist
iqtisadiyyatının müdafiə edilməsinın vacibliyi ilə təyin edilir.
Sammersi
1992-ci ildə Dünya Bankı üçün hazırlanmış xidməti qeyddə yazdığı iddiaya
gətirib çıxaran başlanğıc nöqtə faktiki
olaraq, həm Nordxausun,həm də Sternnin analizinin əsasını təşkil edir. O ondan
ibarətdir ki, insan həyatının dəyəri hər bir insanın ayrılıqda iqtisadiyyata pul
ekvivalentində verdiyi xeyirdən asılıdır. Beləliklə, əgər qlobal istiləşmə
Banqladeşdə ölüm faizlərinin səviyyəsini yüksəltsə ( ki, görünür belə də
olacaq), iqtisadi modellərdə bu yalnız o dərəcədə əks ediləcək ki, benqalların ölümü
iqtisadiyyata ziyan vurur. Bir halda ki, Banqladeş çox kasıb ölkədir, Nordxaus
və Stern modelləri kimi iqtisadi modellər hətta bu ölümlərin qarşısının
alınmasını belə hesaba almır, çünki bu ölümlərin onların hesablama sistemində
yaradacağı iqtisadi itkilər çox əhəmiyyətsiz olacaq. Nordxaus öz diskontlaşdırma
modelində Sterndən də irəli gedir və bir neçə onillik boyunca itkilərdən söhbət
gedirsə, insan həyatına daha az dəyər verir. Belə iqtisadi ideologiya həqiqətdə
insan həyatına tamamilə məhəl qoymur, Yer kürəsinin milyonlarla bioloji növü
isə yalnız ÜDM-a yatırılmış kapitalın ölçüsünə görə qiymətləndirilir. Beləliklə,
meynstrim iqtisadi modellərdə insan
həyatının və digər varlıqların danılmaz dəyəri haqqında etik paradiqmaya yer yoxdur.
İnsan ölümlərinin faizinin artması və bioloji növlərin məhvinin sürətlənməsi
əksər iqtisadçılar üçün "son məhsulu" azaldacaq problem kimi bir
şeydir. Bütovlükdə canlı təbiət problemləri də daxil olmaqla, qalan problemlərə
qarşı onlar tamamilə kardır.
İstənilən
rasional perspektiv nöqteyi-nəzərindən, yəni xüsusilə kapitalın yığımı kimi dar
iqtisadi hədəflə təyin edilməyən perspektivlər nöqteyi-nəzərindən, belə
baxışlar qeyri-normal olmasa da, tamamilə irrasional görünür. Bu ekssentrik düşüncə
tipini Luis Kerollun "Alisa möcüzələr diyarında" əsərindən bir
parçayla təsvir edək: "Ən gözəl olana heç vaxt əlin çatmır, – Alisa
nəhayət heyfslənib köks ötürərək dedi və dik durdu. Onun yanaqları qızardı,
saçlarından və əllərindən su sel kimi axırdı. O yerində oturdu və gülləri dərməyə
başladı".
Alisanı
o heyfsləndirmişdi ki, o gülləri qoparan kimi, onlar solmağa və bütün ətirini
və gözəlliyini itirməyə başladılar. Hətta güclü qoxuyan güllər də ətirini çox az
zaman saxlayır, və nağıl dünyasında da onlar əriyən qar kimi soldular; və artıq
Alisanın ayaqlarında gül adlandırmaq mümkün olmayan bir şeylər uzanır, amma o bu
dəyişikliyə diqqətlə fikir vermir, axı ətrafında hələ maraqlı şeylər çoxdur. Cəmiyyət,
- hansı ki, abstrakt əlavə dəyər arxasınca qaçmağı hər şeydən üstün tutur və
hansı ki, fasiləsiz olaraq növbəti kapital yığımına can ataraq nəticədə təbiəti
məhv edir, - öz mahiyyətinə görə irrasional cəmiyyətdir. Aydındır ki, cəmiyyət üçün öz yolunda hər şeyi məhv edən
hərəkəti əhəmiyyətlidir, cəmiyyətin özü isə gəlir arxasınca təqibdə daim ətrafa
boylanır.
Qəribə
təsadüfdən meynstrim iqtisadçılar heç vaxt materialist elm tərəfdarı olmayıblar.
Yozef Şumpeterin “analizəqədər xəyal” adlandırdığı ilə təbiətin materialist konsepsiyası
arasında ümumi heç nə yoxdur. Ümumiyyətlə, meynstrim iqtisadçılar fizikanı (termodinamikinin
ikinci qanunuyla daimi ziddiyyətdə olaraq) və biosferin deqradasiyası faktını
tamamilə inkar edirlər. Onlar bizi əhatə edən aləmi yalnız iqtisadi
münasibətlərin fasiləsiz, genişlənən "dövrü" prizmasından qəbul
edirlər.
Planeti
öz nəzər dairəsinə almayan neoklassik iqtisadi nəzəriyyənin ekoloji korluğu iqtisadçı-ekoloq
German Deylinin nağıl etdiyi 1992-ci ildə Dünya Bankındakı müzakirədə yaxşı
təsvir edilir. 1992-ci ildə, Sammers Dünya Bankının baş iqtisadçısı olarkən,
Deyli isə orada işləyirdi, dünya inkişafı haqqında illik Məruzə "İnkişaf
və ətraf mühit" mövzusuna həsr edilmişdi.
Məruzənin
ilkin variantı "İqtisadiyyat və ətraf mühit arasında qarşılıqlı
əlaqə" adlanan sxemdən ibarət idi. Sxem, üzərində "iqtisadiyyat"
yazısı olan düzbucaqlıdan və biri sərf edilən resursları ifadə edən və
düzbucaqlıya doğru yönəlmiş, digəri isə düzbucaqlıdan kənara istiqamətlənən və
məhsulu ifadə edəm iki oxdan ibarət idi.
Deyli bildirmişdi ki, şəkil ətraf mühitin əhəmiyyətini göstərmir, buna görə
"iqtisadiyyat" yazılmış bloku üzərində “ətraf mühit” yazılmış daha
böyük düzbucaqlıya yerləşdirmək lazımdır. Onda ətraf mühit və iqtisadiyyat arasındakı qarşılıqlı əlaqə aydın olacaq – iqtisadiyyat
ətraf mühitin alt sistemi kimi, ətraf mühit isə xammalın mənbəyi və istehsal
tullantıları üçün "axar xəndək" kimi.
Məruzənin
növbəti variantı da eyni sxemi və mətni özünə daxil etmişdi, amma daha böyük
düzbucaqlı adsız, adi çərçivə kimi idi. Deyli
qeyd etdi ki, bu düzbucaqlı "ətraf mühit" yazısına malik olmalıdır, əks
halda o adi dekorasiya olacaq, və məqalə ətraf mühitlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsini izah etməlidir - böyük ekosistemin çərçivələrinə aid olan
və ondan asılı olan alt sistem kimi. Məruzənin üçüncü variantına ümumiyyətlə sxem
daxil edilməmişdi.
Xoşbəxtlikdən,
bütün iqtisadçılar reallıqdan bu qədər ümidsizcəsinə uzaq deyillər. İqtisadi nəzəriyyənin
anti-ekoloji oriyentasiyasının tənqidçi iqtisadçısı Nikolas Corcesku- Reqen
ekoloji-iqtisadi nəzəriyyə kimi tanınan qeyri-ortodoksal ənənənin əsaslarını
qoydu. Onun ayrılmaz tərkib hissəsini iqtisadiyyatın maddi cəhətdən fiziki və
ekoloji mühitlə məhdudlaşdırılması, buna görə ictimai rifah və iqtisadi gəlir
arxasınca fasiləsiz təqibin ətraf mühitin deqradasiyası miqyasını
genişləndirərək təbiətə ekoloji təzyiqi gücləndirməsi haqda fikirlər təşkil
edir. Corcesku-Reqen göstərdi ki, iqtisadiyyatın ərtaf mühitdən ayrı olması
iddiası yanlışdır. Başqa iqtisadçılar, məsələn German Deyli və marksist Pol
Berkett, ekoloji iqtisadi nəzəriyyənin ideyalarının sonrakı inkişafına imkan
yaratdılar. Amma yenə də ekoloji
iqtisadçılar azlıq təşkil edirlər, onlar qərar qəbul olunan proseslərdən çıxarılmışdırlar,
akademik dairələrdə isə onların təsiri əhəmiyyətsizdir.
Kapitalın
bütü
Meynstrim iqtisadçılar özlərini iqtisadi artımın qayğısına qalan
alim hesab edirlər. Bununla belə, qeyri-məhdud iqtisadi artımın ictimai
inkişafın hədəfi və insan ehtiyaclarının təmin olunması üsulu kimi qəbulu ən yaxşı halda sadəlövh görünür. Deyli qeyd etdiyi kimi, "daim artan iqtisadiyyat biofiziki cəhətdən qeyri-mümkündür". İqtisadiyyatın öz əsasının- təbii mühitin parçalanması faktını nəzərə
alaraq , belə mövqeyin etibarsızlığı aşkardır.
Marks sosial-ekoloji münasibətlərin əhəmiyyətini anlayırdı. O göstərirdi ki, insanlar
onları enerji və materiallarla
təmin edən, həyatın özünü mümkün edən təbiətdən asılıdırlar. Kapitalizm məddahları
fikirlərini mübadilə dəyərində və qısamüddətli gəlirdə cəmləyərkən, Marks
vurğulayırdı ki, Yer kürəsi – bütün
maddi xeyirlərin ilkin mənbəyidir, və onu sonrakı nəsillər üçün qorumaq
lazımdır. Gəlir arxasınca daimi təqib üçün "təbiətin fəthi" mütləq ekosistemləri
dağıdan və metabolik uyğunsuzluq əmələ gətirən təbii tsikllərin və proseslərin
dağıdılmasına səbəb olur. Engels xəbərdarlıq edirdi ki, insanın belə təsirləri "planetdə.......damğa"
qoyur və təbii şəraitdə gözlənilməyən dəyişikliklərə səbəb ola bilər. Təbiət
tərəfindən "qisas" qaçılmaz olacaq.
Hal-hazırda
karbon di-oksid atmosferə ekosistemin onu həzm etmək qabiliyyətini çox ötən, daha sürətlə atılır. Cozef Q.Kanadell və onun
kolleqaları tərəfindən "Milli elmlər akademiyasının qeydlərində" dərc
olunan məqaləyə əsasən, dünya iqtisadiyyatı böyüdüyündən və daha intensiv karbonlu olduğundan karbon tullantılarının
artım sürəti böyüyür. Başqa sözlə, XXI əsrin əvvəllərində kəndtəsərrüfatı
fəaliyyəti vahidinə XX əsrdə olduğundan daha çox karbon tullantıları düşür. Eyni
zamanda ekosistemin karbonun di-oksidi udmaq qabiliyyəti də aşağı düşür, bu isə
ətraf mühitin sonrakı deqradasiyasına, səhralaşmaya imkan yaradır. Bütün bunlar
gözlənildiyindən daha böyük problemlərə, atmosferdə karbon di-oksidin konsentrasiyasının
qalxmasına gətirir. Beləliklə, kapitalın bütü təbiətin bəşəriyyətin mövcudluğu
üçün onu bütün lazımı şeylərlə təmin
etmək qabiliyyətini pozaraq, onu sıxıb şirəsini çıxarır.
Son
100 il üçün xarakterik olan proseslərin, məsələn, iqtisadi artım, növbəti 100
il üçün də xarakterik olmasını hesab etməməyə bir çox səbəb vardır, və indiki iqtisadi böhranın analizi zamanı buna xüsusi
diqqət yetirmək lazımdır. Bunu nəzərə alaraq ekoloji problemlərin həlli
xərclərinin indiki nəsildən daha varlı olacağı təxmin edilən gələcək nəsillərə
yüklənməsinə haqq qazandırılması son dərəcə şübhəli görünür. Ətraf mühitin
vəziyyəti kimi, iqtisadiyyat barəsində də gələcək olduqca qeyri-müəyyəndir,
hərçənd müasir tendensiyalar aydın
şəkildə yaxınlaşan fəlakətdən xəbər verir. Əgər biz rastlaşdığımız qlobal iqlim
dəyişiklikləri, qarşılıqlı əlaqəli bir çox digər ekoloji problemlər haqqında
heç demirəm, alimlərin proqnozlaşdırıqlarından daha çox faciəli olarsa, sual altına qoyulan yalnız iqtisadi
artım olmayacaq, həm də bütöv iqtisadiyyat olacaq, mümkündür ki, bizim hamımızın asılı olduğumuz təbii mühit
kimi bütöv iqtisadiyyat da dağılacaq. Ona görə gələcək nəsillər indiki
nəsillərdən çox daha kasıb və hətta bizim
yaratdığımız problemləri həll etməyə daha bacarıqsız ola bilər.
Bundan
başqa, iqtisadi artım düşkünlüyü üzündən ictimai nemətlər və kollektiv maraqlar neoklassik iqtisadçılar tərəfindən dəyərini
itirdiyi halda, fərdi maraqları əks etdirən və ÜDM-u təşkil edən şəxsi
xeyirlərdə onlar daha maraqlıdırlar. Buna görə neoklassik iqtisadçılar uzaq perspektivdə idarə edilməsi mümkün olmayan iqtisadi
"qovuqlara" və dünya resurslarına belə yanaşmaya hər cür yol
verirlər.
Bütün
bu səbəblərə görə müasir iqtisadi nizam planetin və insanlığın sahib olduğu resursların
vəziyyətinin düzgün qiymətləndirilməməsinə
aparır. Kapitalizm bir çox münasibətlərdə ətraf mühitə,iqtisadiyyata və dünya
sabitliyinə yanaşmasına görə natamam sistem oldu. O insanların ümidlərini
doğrultmur və onun üçün xarakterik olan qeyri-məhdud istehlak prosesində
bəşəriyyətin və Yer kürəsinin uzunmüddətli perspektivlərini yox edir.
Əgər
biz maliyyə bazarlarında – təxminən onların səlahiyyətinin mahiyyətini təşkil
edən sahədə- böhranların qarşısının alınması işində ortodoksal iqtisadçılara
güvənə bilmiriksə, təbii mühit barəsində yaxşı bilik tələb edən, ortodoksal
iqtisadçılar haqqında bu sahədə biliklidir demek olmaz, ekoloji böhranların
qarşısının alınmasında niyə onlara güvənməliyik? Belə bilik meynstrim iqtisadi
nəzəriyyəyə daxil olan kapitalist dünyagörüşü ilə uyuşmazdır. Erlixin ədalətli
olaraq qeyd etdiyi kimi, "iqtisadçıların əksəriyyəti fiziki və bioloji
amillər tərəfindən iqtisadi sistemə qoyulmuş məhdudiyyətlərdə səriştəli
deyillər", və onlar "… iqtisadi sistemin tamamilə və birdəfəlik ətraf
mühitə aid olduğunu", əksinə deyil, dərk etmək bacarığında deyillər. Ona
görə "birbaşa qeyd etmək lazımdır ki, bu gün ekoloqların əksəriyyəti iqtisadi
artıma can atan iqtisadi sistemdə və bu sistemi dəstəkləyən iqtisadçılarda bəşəriyyət
üçün ölümcül təhlükə görürlər". Bundan başqa, "iqtisadi nəzəriyyənin ətraf
mühitin reallıqlarına laqeydliyini bazar mexanizminin uzunmüddətli perspektivdə
resurs çatışmamazlığı problemiylə bağlı narahatçılığı tamamilə kənara atmaq
iddiasında görmək olar ki".
Plan
B: Texnolji möcüzələr ölkəsi
Kapitalizm iqtisadiyyatı çərçivəsində meynstrim iqtisadçıların
ekoloji problemlərin
həllini təklif etməkdə qabiliyyətsizliklərini bu yaxınlarda sosial və iqtisadi
münasibətlərdə hər hansı dəyişiklik etmədən
"yaşıl inqilab"ın həyata keçməsi üçün texnoloji
həllərin yayılması
vasitəsi ilə sistemin xilasına yönəlmiş B Planı nümayiş etdirdi. Bu plan tez-tez ekoloji sferada innovasiyaya şumpeterian
baxışlara əsaslanan "investisiya strategiyası" terminlərində təqdim edilir. Hesab
edilir ki, bu hər hansı bir şəkildə həm iqtisadiyyatın, həm də təbiətin vəziyyətini xilas etməklə eyni zamanda amerika imperiyasını da
dirçəldəcək. Ortodoksal iqtisadçılar qəbul edirlər ki, bugünkü resurs problemləri sabah
onlara qiyməti yüksəldəcək, və daha yüksək qiymətlər yeni
texnologiyaları yaratmağa məcbur edəcək. Yeni envayromentalist texnokratlar ordusu bildirir ki, bütün problemləri həll
etməyə icazə verəcək innovasiyalar həqiqətdə özünü göstərmək üçün öz saatını
gözləyir. Amma bu yalnız lazımlı bazar şəraiti yaradılacağı halda mümkün
olacaq, bir qayda olaraq dövlətin köməyi ilə. Oxşar baxışlar son bir neçə ildə Tomas
Fridman, Nyut Qinqriç, Fred Krupp (Ətraf Mühitin Müdafiəsinin Fondu), “Breakthrough”
Institutundan Ted Nordxaus və Maykl Şellenberqer kimi simalar tərəfindən təbliğ
olunur. Fred Krupp və Miriam Xorn bu məsələni dünyanı xilas edəcək
"yaşıl" texnologiyaların tətbiqində və bazarlarda birinci olmaq
uğrunda ölkələr arasında rəqabət yarışı kimi təqdim edir. Onlar yazırlar:
" Məsələ, iqlim dəyişikliklərinin
faciəli nəticələrinin qarşısını almaqdan deyil, daha çox hansı ölkələrin iyirmi
birinci əsrin "yaşıl" texnologiyalarını istehsal edəcəyi,hansıların
isə ixrac edəcəyindən ibarətdir".
Belə
yanaşma üçün texnologiya və bazar "möcüzələrinə" ümid və
fizika,ekologiya, ictimai münasibətlər
problemlərinə, həmçinin kapital yığımı prosesinə məxsus ziddiyyətlərə
etinasızlıq xarakterikdir. Bu yanaşma ətraf mühitin müdafiəsi işində əldə
edilmiş istənilən müvəffəqiyyətləri heç
edərək, kapitalizm sistemində məhsuldarlığın artmasının adətən iqtisadiyyatın
miqyasının artmasına( və ekoloji sistemlərdə sonrakı dağılmalara) apadığını
dərk etmədən hər şeyi enerji effektivliyi məsələsinə (və başqa texniki
məsələlərə) aparır. Texnokratlar öz
müttəfiqləri meynstrim iqtisadçılar kimi ictimai münasibətlərə toxunmadan bütün
problemləri həll etməyə söz verirlər. Onların daha ambisiyalı layihələri Yer
kürəsinin albedosunun artımına yönəlmiş iqlim dəyişiklikləriylə mübarizə üçün genişmiqyaslı
geo-mühəndislik qərarlarını daxil edir. Onlar günəş radiasiyasını (sulfat
tərkibli aerozollar, alüminiumun oksid-li maddələr) əks etdirən maddələrin stratosferin
üst qatında tozlandırılması üçün təyyarələrdən, hərbi dəniz vasitələridən və
nəhəng hava şarlarından istifadəni nəzərdə tuturlar. Hətta "özünülevitasiya"
və "fəzada özünü istiqamətləndirmə" xüsusiyyətlərinə malik olan və
qütblərə köçürülərək qütb rayonları üçün “çətir” kimi xidmət edəcək "süni
hissəciklər" yaratmaq təklif edilir. Gördüyümüz kimi, belə texnokratlar texnologiyaların
bütün problemləri həll etdiyi və cadugərin şagirdinin dinlənilmədiyi möcüzələrin
ölkəsində yaşayırlar. Onlar təklif
etdiyi hər şey planetin sonrakı fəthinə yönəlib, onunla sülh bağlamağa deyil.
Ekoloji inqilab
Əgər nə vaxtsa ekoloji inqilabın tarixi haqda yazılacaqsa, onda onun mənbələrini Reyçel
Karsonun "Səssiz yaz" kitabında
axtarmaq lazım
olacaq. Karson kapitalist möcüzələr ölkəsi üçün ümumi olan
“süni şeylərə sonsuz mübtəla, enerji mənbəyimizdən uzaqlaşmaq” adlandırdığı
şeyə müqavimət göstərmək üçün insanın özündə onu əhatə edən dünyaya və canlı varlıqlara yenilənmiş heyrət hissi yetişdirməsində
təkid edirdi. Əlbəttə, Karsonun özünün ictimai fəaliyyətiylə
nümayiş etdirdiyi kimi həyatı seyr etmək
də kifayət deyil. Onu müdafiə
etmək də lazımdır, bu isə "gəlir və istehsal tanrılarına", həmçinin onların
sadiq carçılarına – dövrümüzün meynstrim
iqtisadçılarına qarşı aktiv müqavimət
göstərmək deməkdir.
Tərcümə
Günel Muradova
Комментариев нет:
Отправить комментарий