«Müsavat» firqəsini
tərk etdiyimə dair «Kommunist» qəzetinə göndərdiyim
məktub «Yeni Qafqaziyyə»yə bərk toxunmuş, məsələyə «Müsavatçı» imzası ilə əsəbi
bir məqalə (“Şərəfsiz aqibət”) həsr
etmişdir. Bir tərəfdən deyir ki, zatən Vəzirov «Müsavat» təşkilatından təb'id
olunmuşdur. O biri tərəfdən firqənin
gözəgələn
ə'zasından birinin çəkilməsi «Müsavatçı»ya mə'nəvi duyğular təlqin edir.
İştə, əsəbiyyətin gizli mə'nası.
Buna ruslar deyirlər ki,
«Юпитeр, сердишься-знaчить
ты виноват». (tərcüməsi___ Yupiter hiddət edirsə - deməli, təqsirkarsan)
Hər bir
firqəyə daxil olmaq və yaxud onu tərk etmək məsləkə aid bir məsələdir. Nədənsə
bu vazeh və aydın nöqtə «Müsavatçı»yca başqa bir qanuna tabe imiş: Firqəni tərk
etmək şərəfsiz bir aqibət kimi tələqqi olunurmuş. Halbuki şərəfsiz aqibət
mənəmi aid, yoxsa «Müsavat»ın rəhbərlərinəmi aid? Şərəfsizliyin onlara aid
olduğunu isbat etməyə hazıram.
«Müsavat»ı
tərk etməyim dərin düşüncələrdən sonra olmuşdur. Məni yaxından tanıyanlar,
mənim ilə illərlə xalq işlərində işləyənlər çox gözəl bilirlər ki, mən
həyatımda məsləkdən başqa heç bir amal rəhbərliyinə tabe olmuş adam deyiləm.
Belə olmasaydı iki ildən bəri fabrikada əmələlik məşəqqətlərinə qatlaşmaq
məcburiyyəti hasil olmazdı və yeganə qardaşım maddi sıxıntılar içində gənc ikən
vəfat etməzdi. «Müsavatçı»nın məqaləsini təhlildən əvvəl bu münaqişənin qəzet
sütununa vəz'i məni son dərəcə məmnun edir. Çünki həqiqətin meydana çıxması
lazımdır.
Bir kərə türk
əfkari-ümumiyyəsi işlərin nə şəkildə olduğunu və nə şəkildə göstərildiyini
bilməlidir. Halbuki, indiyə qədər «Müsavat» rəhbərləri özlərini təmizə çıxarmaq
üçün min növ gizli propaqandalar yapmışlar və tamamilə günahsız şəxsləri kirləmək
vasitəsilə öz üzlərini ağartmağa çalışmışlar.
Halbuki, o
qaraüzlü, şəxsi faydalarını hər şeydən yüksək tutan və millətini qana
bulaşdırmağa çalışan feodalların günahları əfv olunmaz və nə qədər xaricdə
tədarük etdikləri paralar vasitəsilə propaqandalar yaparaq, təhrikatda
bulunaraq həqiqəti gizlətmək istəsələr də, həqiqət ölməz və meydana çıxar.
Keçəlim
«Müsavatçı»nın məqaləsinə.
Mənim iki il
yarım əvvəl büsbütün «Müsavat»ı tərk etməyimə dair yazılan aydın və vazeh
sətirləri «Müsavatçı» nədənsə şərhə başlayır və məktubun tarixini mənim
firqədən çəkilməm günü ədd edir. Əcəba,
belə bir sün'i şərhlə «Müsavatçı» kimi aldatmaq istəyir? Oxucularımı, yaxud
özünümü?
Bir kərə inkişaf etmiş xəyalı peyğəmbər şəkli
alır və «Müsavatçı» mənim daxili aləmimdən xəbər verməyə başlayır. Guya iki il yarım mənim üçün bir tərəddüd dövrü imiş: çıxımmı?-deyə düşünürmüşəm. Bir gün Rəsulzadənin təhdid məktubunu alaraq qəti
bir qərar verə bilmişəm... «Müsavatçı» əfəndi, həqiqət belə deyil. Mənim firqə
rəhbərləri Xəlilbəy Xasməməmmədov
əqrəbaları ilə ilk müxalifətimiz dörd
ildir. Bu müxalifətdə bilaxirə müsavatçılardan qeyri mühacirətdə bulunan bütün
azərbaycanlılar - sabiq məb'uslar, səfir və generallar da iştirak etmişdilər və bu surətlə müsavat rəhbərlərinin İstambulda rəzalətlərinə, sui-iste'mallarına bir
sədd çəkilmişdi. Bu məqsədlə hətta bir qrup da vücuda gəlmişdi və dörd il əvvəl mən onun ə'zası idim.
Lakin bir neçə ə'zadan mürəkkəb bir ailə firqə tələqqi olunmazdı. Halbuki, iki il yarım əvvəl Parisdə Rəsulzadə
ilə görüşərək, heyrətlə öyrəndim ki, firqənin rükni (özül, dirək) bu adamlar imiş və o zaman firqəni lə'nətlərlə
tərk etdim.
Bilaxirə «Yeni Qafqaziyyə»də yürüdülən
nöqteyi-nəzərlə aşina olduqda məzkur ailə rəisinin inad və kinlərinə Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin də alət olduğunu duydum. Ötədən bəri mühacirətdəki müsavatçılar
özlərini Türkiyənin gözündə
təmizləmək niyyətilə propaqanda yaparlar və «günahları» da bir şəxsin üzərinə yükləməklə işin
içindən çıxmaq istərlər. Hədəf
olaraq nəzərdə də daima məni tutarlar. Halbuki, diplomatlıq və siyasətin incəliklərinə qədər vaqif
olan türklər müsavatçıların avamfiribanə sözlərinə istehza ilə gülürlər və deyirlər: Səfir hökuməti təmsil
edir. Əgər səfir siyasətində
sərbəstlik göstərərsə, haman geri çağırılar. Halbuki, Vəzirov «Müsavat» hökuməti mövqeyini tərk
etdikdən sonra belə səkkiz ay səfirlikdə davam etdi.
Uydurma və avamfiribanə şərhlərə öyrənən «Müsavatçı»
burada da bir «çıxaçaq yolu» bulur: «Azərbaycan hökuməti kəndisinin əzlinə (işdən
çıxarılmasına) zatən qərar vermiş
ikən, nədən bu qərarın
qüvvədən fe'lə isalına macal verməmiş, Yusifbəy səfarət mövqeyində qalmışdı»- deyir.
Baxalım həqiqət beləmi?
O vaxt xarici naziri bulunan Fətəli xan
Xoyskiyə yazdığım 18 şubat tarixli xüsusi məktubum bu sahədə gözəlcə izahat verir (ruscadan tərcümə):
Möhtərəm əfəndim.
Ukrayna və Krımda hökuməti-mətbuəmi təmsil
edərkən nə qədər maddi sıxıntılar çəkdiyimi və cümhuriyyətin şərəfinə toxunacaq
dərəcədə gülünc vəziyyətlərdə
qaldığımı Bakıda təqdim etdiyim rəsmi raportlarımda qeyd etmişdim. İstambul
səfarətini alarkən artıq bu
dəfə hökumətim kəndisini təmsil edən bir müəssisəyə qarşı laqeyd bulunmaz
zənnində idim. Təəssüflə yenə aldandım (cəsarətimdən dolayı məni əfv ediniz).
Dəfələrlə rəsmi raportlar göndərdiyimə
rəğmən səfarət yenə parasız buraxılır.
Zənn etmirəm ki, göndərdiyiniz əlli min franklıq bir çek ilə səfarətin (səfirlik) idarə olunacağına qanesiniz. Halbuki, yalnız səfarət binasına ayda dörd yüz səksən lirə icarə verilir. Səfir,
müstəşar, iki katib, kavaslar və Bakı ilə İstambul arasında rabitəmizi tə'min
edən kuryerdən ibarət bir təşkilat ə'zalarının maaşları və i. a.
Təfsilata hacət varmı? Rəsmi raportlarımda
uzun-uzadı bəhs olunur. Yalnız sizdən bir ricam vardır. Hökumətimizin xətaları üzündən üzərimə düşən bu
ağır məs'uliyyətdən məni qurtarınız və müsaidə ediniz səfarəti müstəşarıma tərk
edərək geri gələyim. Əminəm ki, bu dəfə artıq kuryer
həftələrcə Bakıda ləngiməyəcək
və cavabınızı alar-almaz bu ağır məs'uliyyətdən qurtaracağam».
Mənim ricama rəğmən hökumət kuryeri Bakıda 27
niysana qədər saxlamış, nə para vermiş, nə də məni geri çağırmışdı. Bilaxirə bə'zi hökumət ə'zası mühacir
sifətilə İstambulda bulunarkən yenə çəkinmədən bəhs açmışdım və buna cavabən
bir gün Xəlilbəy Xasməhəmmədov səfarətə gələrək mənim səfirliyimdə davam etməmi tövsiyə
etmişdi.
Beləcə «Müsavat» hökuməti düşdükdən sonra
səkkiz ay maaşsız və maddi sıxıntılar içində İstambul səfarətini idarə etmək
məcburiyyəti hasil olmuşdu. Bununla da məsələ bitmir. 1920-ci ilin əvaxirində
Əlimərdanbəy Topçubaşovun əlinə bir neçə milyon frank düşür, iştə, o zaman
İstambul səfirliyinə maraq artır və haman mənim yerimi ayda on beş min frank
maaşla Xəlilbəy Xasməhəmmədov tutur. (Mən səfir ikən ayda üç min frank maaş alırdım).
Lakin burada da bir «hiyleyi-şər'i» zühur edir. Mənim rəsmən çəkilməmə Xəlilbəy
razı olmur. Çünki beynəlmiləl tarixdə sülh hey'əti nəzdində göndərilən bir adamın, yə'ni Topçubaşovun səfir
tə'yin etməsi görülməmiş bir işdir.
Vətənindən mühacir sifətilə İstambula qaçıb gələn sabiq nazirin birdən səfir qiyafəsinə girməsi də gülünc olurdu. Onun üçün mən əski haqqım üzrə səfirliyimdə
davam etməli imişəm və Xəlilbəy də bu sayədə «səfir maaşı» şəkli ilə
milyonların təqsimində iştirak edəcəkmiş.
Təbiidir ki, razı olmadım və siyasətdən
büsbütün çəkilməmi bəyan edərək qərarımı qüvvədən fe'lə çıxardım. Babi-Aliyə getdim, xarici nazirinə və sədr-ə'zəm Tofiq
paşaya «bərayivida» deyə vizit kartı buraxdım və elçi ləfzinin yanına «sabiq»
kəlməsini əlavə etdim.
İştə, bu şəkil ilə mənə böyük maddi və mə'nəvi zərərlər bəxş edən
səfarətdən məmnuniyyətlə ayrıldım.
Mənim
«günah»larım.
Xəlilbəy Xasməhəmmədov və əqrəbaları İstambula
qaçarkən məndən maddi yardım umurmuşlar.
Halbuki özlərinin bacarıqsızlığı üzündən para
üçün Bakıya göndərilən kuryer iki
ay ləngimişdi, bir növ geri gəlməmişdi. Bunun nəticəsində səfarətdə tənsiqat
yapılmış, birinci katibdən
başqa kavaslar belə xidmətlərini tərk etmişdilər. Bütün evə və dairəyə yalnız bir nəfər xidmətçi
saxlanmışdı. Mən də iki katiblə bərabər başqa bir ailədən ucuz bir yemək gətirməklə keçinirdik. Bina sahibinin icarəsi tamamilə ödənməmişdi.
Bunlara rəğmən «şagirdin» yeməsi və «mürşid»-lərə yedirməsi firqə
nöqteyi-nəzərindən sünnət imiş. İştə, birinci yapdığım «günah». Bu «günah»ı müsavatçılar daima mənə işarə
edərdilər.
İkinci «günah» mühacirlərlə «səfir» Xəlilbəy Xasməhəmmədov arasında
cərəyan edən müxalifətdə işlənmişdi.
Bu müxalifətdə mən firqə «arkadaşım» Xəlilbəyi müdafiə etməmişdim və haqq mühacirlər
tərəfində olduğunu izhar etmişdim. Nədən? Oxucuların müsaidəsi ilə bu qayət
övsafi nöqtəni də tənvir etmək istərəm.
İstambulda bulunan millətçilərin əksəriyyətini
təşkil edən o zaman gəncəlilər
idi. Bu siyasətlə iştiğal etməyən və sülhpərvər adamların İstambula iltica
etmələrinin səbəbi Gəncə
hadisəsi olmuşdu. Odur ki, mühacirlər ürəklərində «Müsavat» rəhbərlərinə qarşı
dərin bir kin bəsləyirdilər. Gəncədə
tökülən qanların və yıxılan evlərin səbəbini iki adamda görürdülər. Biri Xəlilbəy Xasməhəmmədov, ikincisi Məşədi
Əli Rəfiyev. Mühacirlərin rə'yincə Gəncədə
qarışıqlığa səbəb olan bu adamlar «Tiflisdən gürcü qoşunu gətirməyə gedirik»
bəhanəsi ilə xalqı qan içində buraxıb qaçmışlar imiş. Bu qədər cinayətdən sonra
da bir də İstambulda «millət naminə» tədarük olunan paralardan həyatlarını
əvvəlkindən daha gözəl qurmağa müvəffəq
olmuşlardı. Xəlilbəy bir böyük ev icarə edir, qiymətli xalılar və mebellər
alır. Məşədi Əli yenə ticarətə başlayır. Halbuki başqa mühacirlər gündəlik yeməyə möhtac. İştə, müxalifətin mənbəyi. Mühacirlərlə Xəlilbəy
arasıidakı düşmənçilik o qədər artdı ki, bir neçə dəfə aclar konsulxanada ona hücum etdilər və bu
vasitə ilə haqlarını bir az da olsa, Xəlilbəy Xasməhəmmədova tanıda bildilər.
Bu zamanlar mən bitərəf qalmışdım. Çünki Gəncədən mühacirlərlə bərabər gələn kin çox dərin idi və onu yox etmək qabil
deyildi. Zatən mənim neqteyi-nəzərimcə Gəncə üsyanını quranlar millətə qarşı böyük xəta
işləmişlər. Bakıda məclisi-məb'usan ə'zası imzaları ilə hökuməti Şuralara tərk
etdikdən sonra Gəncə hadisəsinə lüzum
varmı idi?
İştə, bu ikinci «günah»ım əvvəlkindən də böyük hesab olunmuşdu.
Üçüncü «günah» müsavatçılardan ayrılaraq bir başqa qrupa
iltihaqım olmuşdur. Rəsulzadə mənə yazdığı məktubunda müsavatçıların adəti üzrə
yenə bu «günah»dan bəhs edirdi.
Qardaşımın xəstəliyi və vəfatı.
Qardaşımın vəfatı xüsusi bir hadisədir. Lakin
bu xüsusiyyətdə bir siyasi qrupu tə'lif etmək üçün o qədər övsafi nöqtələr var
ki, bunlardan bəhs etməmək olmaz.
Qardaşım ali məktəbi Parisdə ikmal edərək, bir
bankda mə'mur idi və maaşı həyatına yetmədiyi üçün dairədə səkkiz saat
çalışdıqdan sonra gündə
iki saat da xüsusi yazılarla məşğul olurdu. Aylarla belə davam edən bir
qeyri-təbii həyat vərəmlə nəticələndi. Qardaşım, bankın və dostlarının yardımı
ilə cənubda bir kəndə göndərildi.
Bir neçə aydan sonra səhhəti ümidbəxş bir şəkil aldı və doktorlar tamamilə xəstəlikdən
qurtarmaq üçün bir neçə ay da istirahət tövsiyə etdilər. Heyhat! Paralar bitmişdi, heç yerdən bulmaq
imkanı da yox idi. Haraya
müraciət etdisə də, müvəffəqiyyət hasil olmadı. Əgər vasitə olsaydı, xəstəni bir hökumət sanatoriyasına
məccanən yerləşdirmək mümkün idi. Müraciətlərə rəğmən Topçubaşov bu sahədə heç
bir addım atmadı. İş bu yerə gəldi
ki, xəstə kəndi tərk etmək məcburiyyətində qaldı və civardakı Po bələdiyyə
rəisinə müraciətən küçədə qaldığını anlatdı. Axırda bir dispanser xəstəni gündə 18 frank vermək şərtilə bir evin beşinci
qatında soyuq bir odada yerləşdirmişdi. Hal-hazırkı şəraitdə mənim üçün gündə on səkkiz frank
tapmaq çətin bir məsələ idi. Qürbətdə əmələliklə qazandığım paralar ehtiyacımı zorluqla görürdü. Təbiidir
ki, xəstənin həyəcanlı məktub və
teleqraflarına rəğmən özümü əlacsız bir vəziyyətdə görürdüm.
Bu əsnada Topçubaşov Əlimərdanbəyin əlinə yenə
«millət naminə» paralar keçdiyini eşitdik. Qardaşım yazıb Əlimərdanbəyə
anlatmış və kömək istəmişdi. Fəqət məktubuna cavab verilməmişdi.
Əlimərdanbəy vaxtilə Napoleon iqamətgahı ədd olunan «Sen Klo» seyfiyyəsində bir villada
yaşayırdı. Bir gün işi tərk edərək
qardaşımın ricası üzrə «Sen Klo»ya getdim,
Əlimərdanbəyi xanımı ilə villada yalnız gördüm.
Çoluq-çocuqlar bir neçə aylığa dəniz' kənarına
təbdili-ab-hava üçün göndərilmişdi.
Məramımı anlatdım və dedim: Mən şəxsim üçün heç bir şey təmənnasında deyiləm,
fabrikada çalışaraq həyatımı tə'min edirəm. Xəstə bir azərbaycanlı türkü üçün
yardımınızı müzayiqə etməyiniz.
Təbiidir ki, mülaqatımızdan heç bir nəticə
hasil olmadı.
Maddi və mə'nəvi sıxıntılar sayəsində
qardaşımın xəstəliyi şiddət kəsb etməyə başlamışdı. Xəstəlik bağırsaqlara da keçməyə
başladı. Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə qardaşım bir məktub yazmış və Məhəmməd Əmin
ona üç dollar göndərmişdi.
İştə, «Müsavatçı»nın bəhs etdiyi yardım bundan
ibarətdir.
Mənim Məhəmməd Əminə yazdığım məktub xəstə qardaşımın
son ricası idi. Məktubumda
istiqrazdan bəhs açmışdım, istiqbal və əfkari-ümumiyyə naminə xəstəyə yardım
etmələrini tövsiyə etmişdim.
Cavabında Məhəmməd Əmin istiqrazı «vəhy» deyə izah edir və məni də təhdidlə qorxudurdu.
Məhəmməd Əmin bunu bilməlidir ki, dünyada mənim yeganə qorxum ədalətdəndir. Ədalətdən bixəbər,
millətini para müqabilində müzür müahidələrə soxan alçaqlardan qorxmaq
tənəzzülündə bulunmam.
Əgər
Məhəmməd Əminlər Azərbaycanda feodalizmin ehyasına və qolçomaqların təkrar iş başına gəlməsinə inanırlarsa əmin olsunlar ki, bu
olmayacaqdır. Bütün Azərbaycan gəncləri
ölərlər, lakin əskimiş idarənin təkrar hökm sürməsinə razı olmazlar. Çünki böyük inqilabın feyzləri geri alınmaz.
XÜLASƏ
İstambulda bundan dörd il müqəddəm müsavatçıların
rəzalətlərinin şahidi olduğum zaman bir dostum daima mənə söylərdi: Bax qardaş,
gör və bil ki, millət bunlardan nə zülmlər görmüşdür.
Bilaxirə Parisin ətrafında kiçik bir şəhərdə
işçi ikən dostumun sözlərini xatırlayırdım. Bir tərəfdə kef, mey-işrət, bir
tərəfdə ölüm və yoxsulluq. Öz-özümə deyirdim: İştə, təxəyyül olunan istiqbaldan
bir nümunə! Yəqin ki, Azərbaycanda xaricdəkilərin «milli məfkurə» deyə bağırdıqlarına
inanan sadədil adamlar vardır. Əmin olsunlar ki, aldanırlar.
Zamanları
keçmiş, söz və söhbətləri köhnəlmiş
altun üftadəsi Topçubaşovlardan, Xəlilbəy Xasməhəmmədovlardan, qoçu Məşədi
Əlilərdən, Rəsulzadələrdən və başqalarından millətə fayda gözlənməz. Yetər ki, mən qurban oldum. Nahaq
yerə, yalançı propaqandalara uyulmasın. Əgər «milli məfkurə» bizə zülm bəxş edəcəksə, ölsün o
məfkurə. Əgər məfkurə dediyimiz
ibtidai bir idarədə qovmi bir təşkilat isə, yox olsun o məfkurə.
Yeniliyin və inqilabın şüarı bu.
Bu gün Azərbaycanda bir gənclik var ki, inqilabın ruhundan doğmuş. Gənclər qoçu aləminə, fitnə-fəsad ocağına vida demiş,
bütün azərilərin hütn-təvəccöhünə istinadən bir hökumət təşkil etmişlərdir.
Bunların zəfəri hüsn-niyyət və iman qüvvəsi ilə qazanılmışdır.
Maddiyyətə aludə, hüsn-niyyətdən məhrum
olanlar müsavat rəhbərləri kimi geri
çəkilməlidirlər.
Əgər
«Müsavat» namı altında qeyri-müsavat, zülm, istibdad və dərəbəyliyin geri dönməsini təsəvvür edənlər varsa, onlar tarixi, məntiqi
inkar edənlərdir. Mə'nən ölən
qüvvə, maddiyyət qüvvəsilə dirilməz. Bunu «müsavat» mürşidləri gözəlcə anlayırlar. Onun üçün millətin qanı və
namusu qiymətinə də olsa, xarici istiqrazlar yaparaq şərəfsiz həyatlarının
tə'mininə çalışırlar.
1925
Комментариев нет:
Отправить комментарий