Informasiya sızması dövründə ABŞ-ın xarici siyasəti
Aydındır ki, amerika vətəndaşlarının qeyri-nümunəvi hərəkətlərə aid gizli
məlumatları yayması ABŞ hökumətini qəzəbləndirir. Və o öz hiddətini nümayiş
etdirməkdən çəkinmir: üç il əvvəl hələ
ABŞ ordusunda sıravi Bredli Menninq (Bradley Manning)olan Çelsi Menniniq (Chelsea Manning) WikiLeaks
qrupuna gizli danışıqların yüz minlərlə şifrini ötürərkən ABŞ hökuməti əsgəri həbsxanaya
elə şərtlər altında salmışdı ki, BMT-nin əzab vermə problemi üzrə xüsusi məruzəçisi
bu şərtləri qəddar və insanlığa sığmayan
adlandırmışdı.
Menninqin həbs edilməsindən sonra Meet the Press proqramında çıxış edən
respublikaçı və ABŞ senatı Mitç Makkonnell (Mitch McConnell) WikiLeaks-in rəhbəri
Culian Assanjı (Julian Assange) “xaytek-terrorist” adlandırmışdı. Bu
yaxınlarda, Milli Təhlükəsizlik Agentliyinin
Edvard Snouden (Edward Snowden)
adlı keçmiş analitiki amerika casusluq
proqramlarının təfərrüatlarını açdı, amerikalı məmurlar digər ölkələrin
Snoudenə sığınacaq verməməsi üçün xeyli diplomatik səy göstərdilər.
Bundan əlavə, ABŞ prezidenti
Rusiya prezidenti Vladimir Putin onun tələblərinə tabe olmaqdan imtina
edərkən, hətta onunla planlaşdırılmış görüşünü belə təxirə saldı. Bütün səylərinə
baxmayaraq amerika isteblişmenti bu ifşaçılarn ABŞ təhlükəsizliyi üçün niyə bu
qədər ciddi təhlükə olduğunu izah edərkən tez-tez çətinliklərlə qarşılaşır.
Əslində Menninq və Snouden tərəfindən üstü açılan informasiyada dünyada baş verənləri
diqqətlə izləyən insanları şoka salacaq
heç nə yoxdur.
2010-cu ildə WikiLeaks –in ifşa etdiklərinə görə panikaya düşmək istəməyən keçmiş müdafiə naziri Robert Qeyts jurnalistlərlə söhbətində söylədi ki, gizli məlumatların nəşri sadəcə “olduqca məhdud” təsir göstərdi və kəşfiyyat xidmətinin nə mənbələrini, nə də metodlarını şərh etmədi. Snouden kəşfiyyatın həm mənbələrini, həm də metodlarını şərh etdi, amma yeni heç nə xəbər verə bilmədi. Hələ onun ifşasına qədər ekspertlərin çoxu bu haqda öz fikirlərini bildirirdilər ki, Çinə qarşı kiber hücumların arxasında məhz ABŞ dayanırdı, müxəlif Avropa intitutlarının gizli izlənməsini həyata keçirirdilər və dünya internet-kommunikasiyasını ələ keçirirdilər. Hətta onun ABŞ və Birləşmiş Krallığın istifadəçilərin təhlükəsizliyini və şəxsi həyatlarını qorumaq üçün əsas kommunikasiya proqramlarını və şifrələmə sistemlərini tənqid etmələrinə dair skandal açıqlamaları sadəcə bir çox məlumatlı müşahidəçilərin çoxdan bəri şübhələbdikləri şeyləri təsdiq etdi.
Menninq və Snoudenin ABŞ hökuməti üçün daha ciddi təhlükə olması
bilavasitə ABŞ milli təhlükəsizliyinə vurduğu zərbədən ibarət deyil, ondan ibarətdir
ki, Vaşinqtonu öz simasızlığına görə məsuliyyət daşımaqdan qaçmaqla ikiüzlülük etməkdən məhrum edir. Onların təhlkəliliyi
onda deyil ki, onlar yeni informasiyanın üstünü açırlar, ondadır ki, onlar ABŞ
hökumətinin hərəkətlərinin və motivlərinin sənədli sübutlarını təqdim edirlər.
Və bu hərəkətlərin hökumət nümayəndələrinin açıq bəyanatlarına zidd olması məlum olduqda – ki, adətən də belə olur
– Vaşinqtonun gizli fəaliyyətinə göz
yummaq ABŞ mütəffiqləri üçün çətin olur, onların düşmənləri üçün isə bəhanə
tapmaq asan olur.
Çox az amerikalı hokumət məmurları ikiüzlülük etmək bacarığını əsas
strateji resurs kimi nəzərdən keçirir. Əslində, amerikalıların ikiüzlülüyünün
belə effektiv olmasının əsas səbəblərindən biri bundan ibarətdir ki, o öz
başlanğıcını səmimilikdən götürür: ABŞ siyasətçilərinin əksəriyyəti öz dövlətlərinin
nə qədər ikiüzlü olmasını hələ dərk etmirlər. Bununla belə, onların sözləri ilə
işləri arasında olan fərqi inkar etmək getdikcə çətinləşdiyindən onlar gələcəkdə
xeyli çətin məsələləri həll etməli və, bəlkə
də, təbliğ etdikləri qaydalar üzrə yaşamalı olacaqlar.
İkiüzlü hegemon
İkiüzlülük Vaşinqtonun mülayim hakimiyyətinin – yəni
digər dövlətləri onun hərəkətlərinin leqimitimliyinə inandırmaq
bacarığının - əsasıdır, bununla belə əksər amerikalılar onun mənasını qiymətləndirmirlər.
Liberallar, bir qayda olaraq, səmimi şəkildə inanırlar ki, digər dövlətlər ona
görə ABŞ-la əməkdaşlıq edirlər ki, amerika ideallarının onlara cəlbedici,
ABŞ-ın başçılığı altında olan beynəlxalaq sistemin isə ədalətli görünür. Realistlər daha utanmaz
nəzər nöqtəsinə tərəfdar olurlar, amma əgər onlar Vaşinqtonun ikiüzlülüyünü
yadlarına salırlarsa, yenə də ona böyük əhəmiyyət vermirlər. Onların fikrincə,
məhz Vaşinqtonun soyuq, kobud gücü, onun idealları deyil, digər ölkələrin
onunla əməkdaşlıq etməsinə kömək edir.
Əlbəttə ki, ABŞ beynəlxalq siyasətdə yeganə ikiüzlü deyil. Amma
ABŞ-ın ikiüzlülüyü digər dövlətlərin ikiüzlüyündən daha ciddi nəticələrə səbəb
olur. Bu ona görə baş verir ki, bugün dünyanın böyük hissəsi Vaşinqtonun
qurduğu sistem, o sistem ki, bir tərəfdən ABŞ-ın gücünə əsaslanıb, digər tərəfdən
onun liberal idealları tərəfindən qanuniləşdirilib, çərçivəsində yaşayır.
Qanunun diktaturasının, demokratiyanın və azad ticarətin amerika idealları
Ikinci Dünya müharibəsindən sonra ABŞ-ın köməkliyi ilə əsası qoyulmuş beynəlxalq
institutların, həmçinin də Dünya Bankının, Beynəlxalq Valyuta Fondunun,BMT-nin,
eləcə də Ümumdünya Ticarət Təşkilatının ayrılmaz hissəsinə çevrilib. ABŞ-ın aşkar dünya ağalığı təhlükəsinə
baxmayaraq – İraq müharibəsindən başlamış maliyyə böhranına qədər – beynəlxalq
nizam hələ də amerikaçı olaraq qalır.
Və bu sistem üçün ikiüzlülk sürtkü yağı ona görə lazımdır ki, onun mexanizmləri fırlanmağa davam edə
bilsinlər. Digər dövlətlərin belə dünya nizamının leqitimliyinə inanmağa davam
etmələri üçün amerika məmurları daim öz ideallarını irəli sürməli və liberal
prinsiplərə bağlılığını səsləndirməlidirlər. ABŞ öz hegemonluğunu yalnız kobud güc
hesabına saxlaya bilməz. Amma, bu yaxınlarda ictimaiyyətə açılmış gizli məlumtlar
göstərdi ki, Vaşinqton həm də təbliğ etdiyi dəyərlərə düzgün riayət edə bilmir.
Belə uyğunsuzluq mövcud dünya nizamınıın digər dövlətlər tərəfindən qanunsuz
kimi qiymətləndirmək riskini artırır.
Əlbətəə, indiyə kimi ABŞ öz ikiüzlülüyünə görə məsuliyyətdən qaça
bilib. Vaşinqton uzun müddət nüvə silahının yayılmaması haqda ideyanı təbliğ
edirdi və hətta bəzi dövlətləri nüvə sahəsində öz maraqlarından imtina etməyə
belə inandırmışdı. Eyni zamanda da, o İsraildə nüvə silahının ortaya çıxmasını
sakitcə qəbul etdi, 2004-cü ildə isə Hindistanın dinc məqsədlər üçün nüvə
texnologiyalarından istifadə etmə hüququnu təsdiqləyən rəsmi müqavilə imzaladı,
baxmayaraq ki, Hindistan nüvə silahının yayılmaması haqda Razılaşmaya məhəl
qoymurdu. Vaşinqton demokratiya ideallarına tərəfdar olduğunu bəyan etməkdən
yorulmur, amma iyulda misir ordusunun seçilmiş hökuməti devirərkən hərbi
devrilişi devriliş adlandırmamaqla olaylara qarışmaq istəmədi. Bundan başqa,
“terrorla mübarizəni” də yada salmaq lazımdır: xarici dövlətlər insan
hüquqlarına toxunduqda Vaşinqton onları sərt şəkildə tənqid edir, amma eyni
zamanda da tələb edir ki, onun öz hərəkətlərinə güzəştlə yanaşsınlar, çünki, ABŞ-ın
milli təhlükəsizliyi ortaya qoyulub.
ABŞ-ın öz ikiüzlülüynüə görə məsuliyyət çəkməməsinin səbəbi ondan
ibarətdir ki, digər dövlətlər onu inadla görmək istəmirlər. Onların Vaşinqtonun
təmin etdiyi qlobal ictimai nemətlərdən əldə etdikləri gəliri nəzərə alsaq,
onlar hegemonun öz pis hərəkətlərinə görə cavab verməsində
maraqlı deyillər. Açıq tənqid ABŞ hökumətini
yalnız öz maraqlarını güdməyə təhrik edə bilər ki, bu da mövcud dünya
nizamını təhlükə altında qoyar. Bundan başqa, ABŞ Vaşinqtonun hərəkətlərinin məntiqsizliyinə
dəlalət edənləri onlarla ticarət əlaqələrini kəsməklə və ya başqa hər hansı digər
yolla cəzalandıra bilər. Məhz buna görə də, ABŞ-ın mütəffiqləri, bir qayda
olaraq, öz narahatlıqlarını bağlı qapılar arxasında şəxsi söhbətlər zamanı
bildirirlər. Onların düşmənləri müəyyən müddətdən bir ABŞ-ı çatışmazlıqlarını göstərirlər, amma
onlar özəri də yüksək əxlaqları ilə fəxr edə bilməzlər.
ABŞ-ın asanlıqla vədlərini pozması onun liderlərinin arasında əlavə
lovğalığın yaranmasına səbəb oldu. Nəzərə alsaq ki, bugün çox az dövlət ABŞ-ın
ikiüzlülüyünə dəlalət edir, amerikalı siyasətçilər öz dövlətlərinin ikili
standartlarına qarşı həssaslığı itirib. Amma Menninqin və Snoudenin sayəsində
bu ikili standartlara göz yummaq daha çətin oldu.
Ciddi olmaq nə dərəcədə vacibdir
Bunun nələrə gətirib-çıxara biləcəyini anlamaq üçün Snoudenin
ifşalarının amerikanın kibertəhlükəsizlik sahəsində siyasəti üçün nəticələrinə
baxın. Yaxın günlərə kimi ABŞ məmurları öz dövlətlərinin kibersahədə hücum
potensialını müzakirə etmirdilər və əsasən
ölkənin xarici hücumlardan müdafiə strategiyasını xüsusi olaraq qeyd edirdilər.
Eyni zamanda da, onlar açıq şəkildə bir neçə dəfə amerika kompyuter şəbəkələri üçün təhlükəli
olan və ABŞ-la Çin arasındakı münasibətlərə
zərər verən çin xakerlərinin hücumları haqda bəyan etmişdilər .
Bununla belə ABŞ-da olduqca uzun zaman ərzində gizli şəkildə Çinin –
və digər düşmənlərinin – kompyuter şəbəkələrinə irimiqyaslı hücumları aparılıb.
ABŞ hökuməti kiberfəzada həm hücum, həm də müdafiə potensialının işlənib
hazırlanmasına gizli şəkildə milyardlarla dollar qoyub. Snouden isə göstərdi
ki, amerika hərbiçiləri təkcə Çinin hərbi qüvvələrinin kompyuterlərini deyil, həm
də Çinin mobil əlaqə operatorlarına və bu ölkənin ən prestijli universitetinə
aid olan kompyuter sistemlərini sındırıblar.
Baxmayaraq ki, Snoudenin materiallarının nəşrinə qədər bir çox
ekspertlər çin kompyuter sistemlərinin sındırılmasında ABŞ hökumətinin əli
olduğunu bilirdilər, Vaşinqton hər şeyi inkar edə bilirdi. Tənqidə qarşı
immunitetə sahib olan merikalı məmurlar Çinin kiberfəzada qanunsuz fəaliyyətini
müxtəlif təsir alətləri vasitəsilə , hədə-qorxodan tutmuş çin xakerlərinə qarşı
ittiham irəli sürməyə qədər, dayandırmaq məqsədilə genişmiqyaslı piar-kampaniya
planlaşdırmaqla məşğul idilər. Çin hökumətinə amerikalıların ikiüzlülüyü yaxşı
tanış olsa da, ölkələr arasındakı münasibətlərin növbəti dəfə pisləşməsinə səbəb
olmamaq üçün onların ikiüzlüyünü göstərmədilər.
Amma, Snoudenin ifşasından sonra çinlilər nəzər-nöqtələrini
dəyişdilər. ABŞ-ın ikiüzlüyünü görə öz qəzəbini ifadə etmək üçün Çinin əlinə
yaxşı səbəb düşdü. İndi Vaşinqton Çinin ABŞ-ın sənədlərlə sübut edilmiş hərəkətlərini
ittiham etməsinə görə çətin ki, ondan inciyəcək. Əslində, Snoudenin
açıqlamaları Çinə ABŞ-ın hərəkətləri ilə bağlı öz hiddətini açıq şəkildə bildirməkdən
başqa seçim qoymurdu. Əgər Çin ABŞ-ın ikiüzlülüyünü tənqid etməsəydi, onun təmkinliyini
zəiflik kimi izah etmək olardı. Snoudenin materiallarının nəşrindən sonra, mətbuat
konfranslarından birində Çinin Milli müdafiə Nazirliyinin nümayəndəsi qeyd etdi
ki, bu skandal ABŞ-ın internet-təhlükəsizliyi sahəsində “əsl simasını və
ikiüzlü davranışını” açıb göstərdi.
Vaşinqton üçün gözlənilməz oldu. İndi o ABŞ
kəşfiyyatının keçmiş rəhbəri Coel Brenner (Joel Brenner) təklif etdiyi
kimi, çin xakerlərinin məqsədi kommersiya sirrlərinin oğurlanması olan təxmini qəbul
edilməz hərəkətləri və ABŞ-ın milli təhlükəsizliyin müdafiəsinə yönəlmiş
tamamilə leqitim hərəkətləri arasında sərhəd qoyan xətt çəksin. Amma, böyük
ehtimal ki, bu sərhəd xəttinə heç kim əhəmiyyət verməyəcək. Buna görə də
Vaşinqton çin xakerlərin hərəkətlərinə qarşı açıq kampaniyanı unutmalı oldu.
Menninqin və Snoudenin açıqlamaları yeni dövrün başlanğıcı oldu: ABŞ
hökuməti artıq öz gizli fəaliyyətini gizli saxlayacağına zəmanət verə bilməz. Bugün yüz minlərlə
amerikalı gizli sənədlərə giriş imkanına malikdir, hansı ki, bu sənədlər
açılması ölkəni olduqca pis vəziyyətdə qoya bilər. Son açıqlamalar sübut etdiyi
kimi, kameralarla təhciz edilmiş fleş-disklrə və mobil telefonlar zamanında hətta
əjdaha qanunlar və cəzalar belə gizli informasiyanı sızmalardan qoruya bilməz.
Nəticədə bugn Vaşinqton elə bir hal yaşayır ki, bunu inkişaf edən ikiüzlülüyün
kollapsı adlandırmaq olar. ABŞ hökuməti, onun dostları və rəqibləri amerika
xarici siyasətinin qaranlıq tərəflərinin mövcud olduğunu daha əminliklə inkar
edə bilməyəcəklər və indi onlar onun üzünə baxmalı olacaqlar.
Sözlərinizi işlərinizlə, işlərinizi
sözlərinizlə möhkəmləndirin
İkiüzlülük dövrünün sonu ABŞ-ı
olduqca çətin seçim etmək zərurəti qarşısında qoyur. İstənilən halda, Vaşinqton
siyasəti və onun bəyanatları bir-birinə uyğun gəlməlidir.
ABŞ hökuməti üçün ən sadə həll bundan ibarətdir ki, gələcək üçün
ikiüzlü bəyanatlar etməsin və qəbul etsin ki, onun hərəkətlərinin çoxunun
arxasında dar eqoistik hədəflər dayanır. O Vaşinqtonun indiyə kimi artıq bəyan etdiklərini təsdiqləsə, sızmalar daha
az peşmanlıq gətirəcək və məhvedici olacaq. Əslində Vaşinqton Çindən və
Rusiyadan çox şey götürə bilər: öz davranışlarını ümumi rifah uğrunda mübarizə çərçivəsinə
yazmaq əvəzinə, bu ölkələr onların milli suverenliyi üçün pozuntu görünən hər
şeyi tənqid edirlər və öz maraqlarını lazım bildikləri kimi müdafiə etmək
hüququnu qoruyurlar. İfşaçıları uzun həbsxana müddəti ilə cəzalandırmaqla və
onlara siyasi sığınacaq təklif edən dövlətləri hədələməklə Vaşinqton da eyni
şeyi edə bilərdi.
Bununla belə, belə kursun problemi bundadır ki, ABŞ-ın milli
maraqları qlobal çoxtərəfli əlaqələr sistemi ilə sıx bağlıdır. Vaşinqton
ifşaçıları sığınacaq təklif edən dövlətlərə qarşı sanksiyalar tətbiq edəcəyini
bəyan etməklə liberalizm ideallarının müdafiəsi barəsindəki əhdini artıq pozub.
Əgər ABŞ qarşılıqlı rifah barəsində bəyanatlarından imtina etsə, bu Vaşinqtonun
başında dayandığı dünya nizamı prinsiplərinə riayət etməməsi demək olacaq. Əgər
digər dövlətlər Vaşinqton kimi hərəkət etsələr və yalnız öz şəxsi eqoistik
maraqlarını müdafiə etməyə başlasalar, Vaşinqtonun yaradılmasına bir neçə on
illiklər sərf etdiyi ticarət əlaqələri və əməkdaşlıq sistemi sadəcə yox olacaq.
ABŞ hər kəsin beynəlxalq əməkdaşlığa aid olduğu bir dünyada çiçəklənə bilməz,
çünki, ora da Putin də aiddir.
Amma bu kursa daha uyğun alternativ kurs da var: Vaşinqton özünü elə
aparmalıdır ki, onun işləri sözləri ilə daha tez-tez üst-üstə düşsün. Tamamilə ideal
olmayan belə yanaşma da ona baha başa gələcək, çünki beynəlxalq siyasətdə dövlətlərin
idealları və maraqları tez-tez konfliktə girir. Bununla belə, ABŞ hökuməti
milli təhlükəsizliyi təhlükə altında qoymadan öz davranışlarında yavaş-yavaş
ikiüzlülükdən imtina edə bilər.
İşgəncə məsələlərində, digər ölkələrin dinc əhalisi arasında
qurbanlara tamamilə etinasızlıq, izləmə sistemlərinin genişləndirilməsində
ikili standartlar – bu punktlardan heç birini millətin rifahında əsas
faktorlardan biri adlandırmaq olmaz, baxmayaraq ki, bəzi hallarda onlar ona zərər
vurur. Baxmayaraq ki, hazırki administrasiya onun sələfləri üçün xarakterik
olan bəzi cinayətləri törətmir, amma yenə də o çox uzun yol keçməlidir.
Demokratiya şəraitində məxfilik hökumət siyasətinin bir hissəsi olmaq
üçün hüquqi əsasa malikdir. Bununla belə, onda açıq ikiüzlülüyə yer
olmamalıdır. Seçicilər başa düşürlər ki, onlar hökumətin etdiyi hər şeyi bilə
bilməzlər, amma onlar aldadılmağı sevmirlər. Əgər ABŞ təhlükəli ikiüzlülük
asılılığından yaxa qurtarmaq istəyirsə, o real qnunverici nəzarətlə və onun
hökumətinin siyasəti ərtafında açıq demokratik müzakirələrlə barışmalı olacaq.
İkiüzlülük dövrünün sonu gəldi.
Henri Farrel (Henry
Farrell), Marta Finnemor Финнемор (Martha Finnemore)
Henri Farrel Corc Vaşinqton universitetində politologiya və beynəlxalq
münasibətlər professorunun köməkçisidir. Marta Finnemor Corc Vaşinqton
universitetində politologiya və beynəlxalq münasibətlər professoru.
Tərcümə: Azərbaycan ekososialistləri
Комментариев нет:
Отправить комментарий