Sonsuz
artım iqtisadçıların və siyasətçilərin arzusudur. İqtisadi artım inkişaf ölçüsü
sayılır. Nəticədə xalqların rifah səviyyəsini göstərməli olan ÜDM bizim dövrün
ən nüfuzlu rəqəminə və hakim anlayışına çevrilmişdir. Bununla belə, iqtisadi
artım təbiəti məhv etməklə yaratdığı yoxsulluğu pərdələyir ki, bu da öz
növbəsində özünü müstəqil təmin edə
bilməyən ölkələrin yaranmasına səbəb olur. İqtisadi artım konsepsiyası İkinci
Dünya müharibəsi zamanı resursları
səfərbər edəcək bir kriteriya kimi irəli sürülmüşdü. ÜDM-in konsepsiyası saxta
“ əgər istehlak etdiyiniz qədər istehsal
edirsizsə, deməli heç nə istehsal etmirsiz” ideyasına əsaslanır. Nəticədə ÜDM
artımı təbiətin pula, ümumi torpaq sahəsinin isə xammala çevrilmə sürətini
ifadə etməyə başlamışdır.
Beləliklə,
suyun və qidalandırıcı maddələrin olduqca gözəl təbii bərpa tsiklları istehsal
olunmayanlar kateqoriyasına daxil edildi.
Məlum oldu ki, ərzağın 72%-ni istehsal edən bütün dünya kəndliləri əslində
heç nə istehsal etmirmişlər; fermalarda və ya öz evlərində işləyən qadınlar da
bu artım paradiqmasına daxil edilmirlər. Canlı meşələr iqtisadi artıma öz
töhvəsini verməyi dayandırıb, amma əgər ağacları kəssək və odunları satsaq
bizim iqtisadiyyatımız böyüməyə davam edəcək. Xəstəliklər, misal üçün, patentli
dərman preparatlarının satışı yolu ilə artım üçün əla imkanlar yaratdığı halda,
sağlamlıq cəmiyyətləri artıma kömək etmirlər. Bərabər şəkildə hamıya aid olan su bütün insanların tələbatını ödəməlidir. Amma o artım üçün zəmin yaratmır. Əgər Coca-Cola şirkəti zavod tikərsə, suyu torpağın altından nasosla çəkib çıxaracaq və onu butılkalara dolduracaq, iqtisadiyyat genişlənəcək. Amma belə artımın kökündə yoxsulluq dayanır – təbiətin və yerli icmaların yoxsulluğu. Əgər suyun əldə edilməsi prosesində təbiətin bərpa imkanlarını nəzərə alınmazsa, bu qaçılmaz surətdə içməli su ehtiyatı çatışmazlığına gətirib çıxaracaq.
İçməli su əldə etmək üçün qadınlar uzun məsafə qət etməli olacaqlar. Kerala ştatındakı Plaçimada kəndində yaxınlıqda yerləşən su mənbəyinə qədər olan məsafə
10 km olduğundan Mayilamma adlı yerli qadınlardan biri artıq təngə gəldiyini bildirdi. Biz daha da uzağa gedə bilmərik, ona görə də Coca-Cola zavodunu bağlamaq lazımdır. Yerli hindli qadınların hərəkatı sonunda bu zavodu bağlanmasına nail ola bildi.
Təkamül
bizə toxum bəxş etdi. Fermerlər onun müxtəlifliyinə nail olmaq üçün onu
seleksiya etdilər və çarpazlaşdırdılar. Toxum bizim ərzaq istehsalımızın
əsasına çevrildi. Özünü yeniləyən və çoxalan toxum insanları təkcə qida ilə
deyil, həm də növbəti fəsil üçün əkin materialı ilə təmin edir. Amma fermerlər
tərəfindən becərilən və saxlanılan toxum iqtisadi artıma kömək etmir. Bu
toxumlar həyat yaradır və onu yeniləyir, amma gəlir gətirmir. Harda ki şirkətlər
toxumu modifikasiya edir, patentləyir və onun tərkibinə genetik maddə yeridir
və bu da fermerləri hər fəsil toxum almağa məcbur edir, bax iqtisadi artım da
elə oradan başlayır.
Təbiət
yoxsullaşıb, bioloji müxtəliflik məhv edilib, pulsuz və hər kəs üçün açıq olan
resurslar isə patentləşdirilmiş xammala çevrilib. Əkin materiallarının hər
illik alışı yoxsul hindli kəndliləri üçün birbaşa borca aparan yola
çevrilmişdir. Hindistanda toxum monopoliyası meydana gəldikdə isə fermerlərin
borcları da artdı. 1995-ci ildən bu yana borc tələsinə düşmüş 270 min hindli
fermer öz həyatına qəsd etmişdir.
Dövlət
sistemləri xüsusi mülkiyyətə çevrildikcə yoxsulluq öz sərhədlərini
genişləndirməyə davam edir. Suyun, elektrikin, səhiyyənin və təhsilin xüsusi
mülkiyyətə çevrilməsi zamanı sahibkarların gəlirlərinin artması iqtisadi artım səbəb olur. Amma o həm də insanları
hər kəs üçün aşağı qiymətə əlçatan olan şeylərə böyük miqdarda pul xərcləməyə
vadar etməklə insanların yoxsullaşmasına səbəb olur. Həyatın bütün aspektləri
kommersiya gəliri mənbəyinə və əmtəəyə çevriləndə həyat daha baha, insanlar isə
daha yoxsul olurlar.
Ekologiya
və ekonomika terminləri eyni köklərə malikdirlər: hər ikisi ev təsərrüfatı mənasını
verən “oikos”yunan sözündən əmələ gəlib. Nə vaxt ki, iqtisadiyyatın diqqət mərkəzində
kənd təsərrüfatı dayanırdı, o özünün təbii resurslarla sıx əlaqəsini və ekoloji
bərpa sərhədlərini qəbul edirdi. Onun əsas vəzifəsi insanların bütün
ehtiyaclarını bu sərhədlər çərçivəsində təmin etmək idi. Mərkəzində ev təsərrüfatı
dayanan iqtisadiyyat bir çox şeylərdə qadınlara yönəlirdi. Müasir iqtisadiyyat
həm ekoloji proseslərdən, həm də insanlara olan əsas tələbatdan uzaqlaşmışdır
və onlara qarşı qoyulmuşdur. Bugün təbiətin məhv edilməsinə iqtisadi artıma
nail olmaq zərurəti ilə bəraət qazandırılır, bununla belə yoxsul,
mülkiyyətlərindən məhrum edilmiş insanların sayı artmağa davam edir. Bunun
qeyri-stabilliyə səbəb olmasından başqa, bu həm də iqtisadi mənada
ədalətsizlikdir.
Hakim
iqtisadi inkişaf modeli faktiki olaraq “həyat əlehinədir”. İqtisadiyyatın inkişaf
səviyyəsi yalnız pul axını ilə ölçüldüyü zaman varlılar getdikcə daha da
varlanır, kasıblar isə ksaıblaşır. Bundan əlavə, varlılar yalnız pul mənasında
varlıdırlar, daha geniş, insan olmaq mənasında isə onlar yoxsuldurlar.
Bununla
belə, müasir iqtisadiyyat modeli ehtiyacları resurslar uğrunda müharibələrin,
neft və ərzaq müharibələrinin meydana gəlməsinə səbəb olur. Müasir inkişaf
şəraitində zorakılığın 3 səviyyəsini ayırd etmək olar. Birinci səviyyə - ekoloji böhran formasında
ifadə olunan təbiətə qarşı olan zorakılıqdır. İkinci – öz ifadəsini yoxsulluqda,
kasıblıqda və köçürmələrdə tapan insanlara qarşı olan zorakılıqdır. Üçüncü səviyyə
- müharibələr və konfliktlərdir ki, bu zaman nüfuzlu subyektlər öz sonsuz
iştahalarını ödəmək üçün digər icmaların və ölkələrin ərazisində olan
resurslara çatmağa can atırlar.
Pul
axınının genişlənməsi həqiqi dəyərlərlə əlaqəsini itirib, amma maliyyə
resurslarını toplayanlar sonradan digər insanların resurslarına – onların torpağına
və suyuna, meşələtinə və əkinlərinə - olan hüquqlarını bəyan edə bilərlər. Bu
yanğı onların insanların son su damlasını və son düym torpaqlarını əllərindən
almağa sövq edir. Bu yoxsulluğun sonu deyil. Bu insan hüquqlarının və ədalətin
sonudur.
İqtisadiyyat
sahəsində Nobel laureatları Cozef Stiqlis (Joseph Stiglitz) və Amartia Sen (Amartya
Sen) qəbul edirlər ki, ÜDM insanların real həyat şəraitlərini əks etdirmir və
xalqların rifahının qiymətləndirilməsi üçün başqa alətlərin yaradılmasına səsləyirlər.
Məhz buna görə də Butan kimi ölkələrdə inkişafın qiymətləndirilməsində ÜDM-in
əvəzinə ümummilli xoşbəxtlik kimi bir göstərici tətbiq edirlər. Həqiqi
zənginliyi bərpa etmək üçün biz ÜDM-dən başqa digər qiymətləndirmə
kriteriyaları da işləyib hazırlamalı və qlobal supermarket çərçivəsi xaricində
yerləşən iqtisadiyyat qurmalıyıq. Biz yadda saxlamalıyıq ki, həyatın əsl
valyutası elə həyatın özüdür.
Tərcümə
Azərbaycan Ekososialistləri
Комментариев нет:
Отправить комментарий